Overleden oom (en kort nadien tante)

Rudi1964
Topic Starter

Overleden oom (en kort nadien tante)

#1 , 06 jul 2009 21:34

Graag had ik enig advies met betrekking tot het volgende:
Ik ben enig erfgenaam van mijn oom en tante.
Mijn oom is vorig jaar overleden, mijn achtergebleven tante heeft successierechten als echtgenote betaald op zijn erfenis, 11 maanden later is mijn tante zelf overleden. Ik ben de erfgenaam, nu is mijn vraag: moet ik nu opnieuw de volledige successierechten betalen op deze erfenis (als derde graad erfgenaam), of kan ik de reeds betaalde successierechten die door mijn tante reeds zijn betaald, inbrengen in de door mij te betalen successierechten, vermits er minder dan 1 jaar is tussen beide overlijdens?
Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 jul 2009 07:43

Voor dergelijke gevallen bestaat er een vermindering van successierechten: zie

Wetboek Successierechten
Artikel 57
Indien de goederen die belast zijn met het successierecht ... bij overlijden het voorwerp uitmaken,
binnen het jaar na het overlijden van de afgestorvene,
van een of meer andere overdrachten bij overlijden,
worden de wegens bewuste overdrachten verschuldigde rechten met de helft verminderd,
zonder dat de daaruit voort te vloeien belastingverlaging, voor elkeen van bedoelde overdrachten bij overlijden, de op de onmiddellijk vorige overdracht geheven rechten moge te boven gaan.

In uw aangifte maakt U best de Ontvanger attent op dit gebeuren.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”