#2 , 27 aug 2009 17:25
Als U op hetzelfde moment overlijdt of men kan niet uitmaken wie eerst overleed, erft U niet van elkaar (maar dat wist U wellicht).
Enkel uw moeder heeft een voorbehouden erfdeel van 1/4 van uw erfenis. Maar als U haar deel niet vermeldt in dat testament (en alles aan X geeft), kan zee nog altijd beslissen om niets te doen en dan krijgt X alles.
Elk eigenhandig een testament maken, datum en handtekening is vereist.
"3. Stel dat ik mijn broer erfgenaam maak van de helft en ik zet in mijn testament dat hij een bepaalde persoon 25.000€ hiervan moet geven. Moet deze persoon dan evenzeer successierechten betalen ?"
Ja, op die 25000.
Ook als U niet samen overlijdt is een testament nuttig als gehuwden zonder kinderen. Zonder zo een testament moeten broer en moeder namelijk tussenkomen als erfgenaam van de eigen goederen van elk: meestal zonder veel waarde maar wel een bijkomende last voor iedereen.
Maak dus bvb. elk een testament waarmee U de andere echtgenoot aanstelt als algemeen legataris (= alles krijgen) en, in geval artikel
Artikel 721 BW van toepassing zou zijn ("Wanneer de volgorde waarin twee of meer personen zijn overleden niet kan worden bepaald, worden die personen geacht gelijktijdig te zijn overleden." HETGEEN erven van elkaar belet)
duidt U andere legatarissen aan.
Dan moet U nog iets bedenken om er voor te zorgen dat die begunstigden ook hun rechten kennen en kunnen uitoefenen: eigenlijk zouden zij uw testament moeten bewaren (tenzij U het neerlegt bij een notaris).