Verwerping nalatenschap en onbetaalde factuur

denonkel
Topic Starter

Re: Verwerping nalatenschap en onbetaalde factuur

#16 , 26 sep 2021 09:39

Ik heb inderdaad door de borgstelling de kamer moeten leeghalen. Bij die gelegenheid laten ondertekenen dat er geen verdere verplichtingen meer zijn voor mij als borgsteller. Dan is het toch einde verhaal?

Ik neem graag in acht dat ik moet opletten met de goederen. Er zijn inderdaad nog neven en nichten. Maar ik ken ze niet persoonlijk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denonkel
Topic Starter

#17 , 26 sep 2021 11:22

Nee, ik denk dat u me verkeerd begrepen heeft. Ik stelde zelf een overeenkomst op tussen wzc en mezelf in hoedanigheid van borgsteller. Daarin vermeldde ik de inboedel maar ook tussendoor dat er geenenkele verdere verplichting meer is van welke aard dan ook tussen de genoemde partijen.

Blijft borgstelling dan nog?

denonkel
Topic Starter

#18 , 26 sep 2021 19:11

Bedankt. Dus de borgstelling kan niet ongedaan worden door een overeenkomst na overlijden omdat een borgstelling per definitie alle opnamekosten dekt. OK. Duidelijk.

Tenslotte ivm ondubbelzinnig: er is een overeenkomst tussen de zorginstelling en bewoner bij opname opgemaakt. Die verwijst naar huisregels en betalingsvoorwaarden, maar niet naar de borgsteller. Onderaan de pagina, nog onder de handtekeningen van beide partijen, staat er een bijkomend apart vakje 'borgsteller': met mijn naam en mijn handtekening, maar geen tegenhandtekening van de instelling.
Laatst gewijzigd door denonkel op 26 sep 2021 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#19 , 26 sep 2021 19:16

Er is geen tegenhandtekening nodig voor een borgstelling.
Ik deel de mening van Marcus Aurelius wat betreft de geldigheid van de borgstelling.
Tenzij letterlijk in uw recent document staat dat de borgstelling vervallen is loopt die nog.
Er is ook geen reden dat de instelling afziet van vordering openstaande factuur enkel en alleen omdat u de kamer hebt leeggemaakt!

Een optie voor u is om niets te doen en af te wachten, maar dat kan tot veel extra kosten leiden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denonkel
Topic Starter

#20 , 26 sep 2021 19:21

Begrijp ik. Ik heb inderdaad goeie info gekregen van jullie om mijn besluit te kunnen trekken. Ik denk persoonlijk dat het letterlijk in het recente document staat (tussen vzw en mijzelf als borgsteller geen verdere verplichtingen), maar dat heb ik eerder al uitgelegd. Hartelijk dank voor de antwoorden!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”