Lening (groot)ouder

lie
Topic Starter

Lening (groot)ouder

#1 , 07 jan 2010 23:08

Ik ben op zoek naar de meest nette manier om periodisch geld te lenen aan een grootouder, waarbij de bedoeling is dat dat pas wordt teruggevorderd na overlijden.

Hiertoe moet ik een leningsovereenkomst opstellen die we beiden ondertekenen. Het geld zou echter maandelijks doorgestort worden. Is het dan mogelijk om bv één overeenkomst per jaar op te stellen (aan het begin van het jaar) die gaat over het volledige jaarlijkse bedrag? Bij overlijden binnen dit jaar, zouden dan de bankafschriften kunnen aantonen dat niet het volledige bedrag werd geleend, maar wel een deel. Is met deze methode de overeenkomst nog geldig? Of is het beter om elke maand een overeenkomst te ondertekenen?

Als je in deze overeenkomst opstelt dat de intrest 0% bedraagt, gaat er dan bij de vereffening na overlijden, toch niet nog een bepaalde interest bijkomen? (Ik vraag dit omdat het zou kunnen lijken op ontvreemding van de erfenis van de kinderen, wat niet de bedoeling is.)
Is het wettelijk inorde om dit zo te doen, of mag dit niet?

Zijn er nog zaken waar ik aan moet denken?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 jan 2010 15:51

“Art.1892.Verbruiklening is een contract waarbij de ene partij een zekere hoeveelheid zaken die door het gebruik teniet gaan, aan de andere partij AFGEEFT, onder verplichting voor deze om aan de eerstgenoemde evenzoveel van gelijke soort en hoedanigheid terug te geven.Art.1902.De lener is gehouden de geleende zaken in dezelfde hoeveelheid en hoedanigheid en op de overeengekomen tijd terug te geven.”(Burgerlijk Wetboek).

‘de overeengekomen tijd’ kan het tijdstip van overlijden zijn. Valt dit tijdstip NA het overlijden dan is er een zekere mate van schenking.

Lening is een reëel contract,dat slechts tot stand komt met de overdracht van de zaak. Wel kunnen partijen een leningsbelofte sluiten. Op het ogenblik van de levering treedt lening in de plaats van leningssbelofte.(zie DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.654,nr.1164).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Erik Verschoren
Contacteer: Website

#3 , 15 jan 2010 16:10

Waarom het zo moeilijk en ingewikkeld maken?

Je kan gewoon een overeenkomst maken waarin staat dat jij
(1) jij elke maand een bepaald bedrag gaat uitlenen aan je grootouder en
(2) jij dat geld gaat ter beschikking stellen via bankoverschrijving
(3) het een lening betreft waarop x % intrest of geen intrest verschuldigd is
(4) de lening moet terugbetaald worden ten laatste bij de vereffening van de nalatenschap van je grootouder

Zorg er wel voor dat je elke maand dat geld overschrijft met als omschrijving "lening", dan zie ik niet zo direct een fiscaal probleem.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”