Erfenisdeel van vader

sylvia52
Topic Starter

Erfenisdeel van vader

#1 , 28 jan 2010 15:39

Onze vader is al bijna 12 jaar overleden. Er is geen onroerend goed. Er waren wel kasbons en spaarboekjes. Wij hebben niets daarvan gekregen, er is gewoon niet over gesproken. Nu heeft één van ons financiële problemen. Kan het kindsdeel van de erfenis van vader opgeeist worden ? Want onze moeder doet in feite zo'n beetje dat alles van haar is en is niet van plan van financiële steun te geven. Ze is helemaal niet op de hoogte van de reglementering over erfenisrechten en zo, maar spijtig genoeg wij ook niet. :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 jan 2010 16:33

Tenzij uw ouders via huwelijkscontract alles aan de overlevende echtgenoot hebben gelaten , erven , volgens het wettelijk stelsel , de kinderen gezamenlijk het deel van vader - wel in blote eigendom. Meestal , en ik vind dit onterecht , blijven de roerende goederen zoals geld en effecten uit de nalatenschap bij de overlevende ouder.
De kinderen kunnen evenwel vragen dat hun deel wordt uitbetaald voor alle andere goederen uit de nalatenschap behalve de gezinswoning.
Vermits hier de moeder nog het vruchtgebruik heeft , moet dit aan haar vergoed worden. Dit gebeurt volgens een tabel op basis van haar leeftijd
Stel : één der kinderen heeft 50.000 € geërfd in blote eigendom. Moeder is 65 jaar. Om uit onverdeeldheid te treden , ontvangt de moeder voor het vruchtgebruik hiervan 24.000 € en het kind 26.000 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sylvia52
Topic Starter

#3 , 28 jan 2010 18:34

Bedankt voor uw antwoord.
Stel : totale som bij overlijden vader is 80.000€. moeder + 3 kinderen.
Als ik het goed voorheb, dan erft moeder 50.000€ volle eigendom + 30.000€ in vruchtgebruik. De kinderen ieder 10.000€ blote eigendom, ja ?
Moeder wordt 80; wat blijft er dan over van die 10.000€ ?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 jan 2010 19:05

Bedankt voor uw antwoord.
Stel : totale som bij overlijden vader is 80.000€. moeder + 3 kinderen.
Als ik het goed voorheb, dan erft moeder 50.000€ volle eigendom + 30.000€ in vruchtgebruik. De kinderen ieder 10.000€ blote eigendom, ja ?
Moeder wordt 80; wat blijft er dan over van die 10.000€ ?
Moeder erft niets in volle eigendom van vader. De kinderen erven alles in blote eigendom, waarover de moeder het vruchtgebruik heeft.
Bij overlijden moeder worden de kinderen daar volle eigenaar van.

Indien jullie het geld dat geerfd werd in blote eigendom, volledig ter beschikking laten van moeder en zij geeft alles uit dan verwerven jullie uiteraard nooit de volledige eigendom. Als erfgenamen in blote eigendom hebben jullie wel het recht om die sommen te laten blokkeren in jullie naam. Bijv. door die op jullie rekeningen te plaaten. Maar de opbrengsten van het geld zijn wel voor moeder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 29 jan 2010 00:39

Neen , die 80.000 € wordt eerst verdeeld tussen vader en moeder. Moeder houdt haar deel , nl. 40.000 €. Vaders deel wordt vererfd : kinderen blote eigendom , moeder vruchtgebruik.
Normale werkwijze : 1/3 van het geld (13.333) wordt op naam van ieder kind geblokkeerd , met VG voor moeder, dwz. zij moet de intrest krijgen. Maar een kind kan de effectieve verdeling vragen. De blote eigendom wordt vergoed aan 48 % , het vruchtgebruik aan 52 %.
Indien moeder 80 jaar is , krijgt zij nog ongeveer 24 % voor het vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sylvia52
Topic Starter

#6 , 29 jan 2010 18:33

Nogmaals dank voor de reactie.
Dus de helft wordt verdeeld onder de kinderen in blote eigendom.
Spijtig genoeg is er nooit iets "geblokkeerd" voor de kinderen. Waarschijnlijk zullen wij wel eens in onze onwetendheid iets ondertekend hebben. In die tijd waren volgens mij ook "kasbons" niet op naam of aangegeven. Dus zullen wij ook wel nooit kunnen bewijzen hoeveel er "kassa" was toen onze vader overleed. Zo zal het moeilijk zijn ook maar iets op te eisen vrees ik.
Voor mij persoonlijk geen probleem, maar ik vind het niet zo rechtvaardig tegenover degene die het nu nodig heeft en goed zou kunnen gebruiken.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”