Bij erfenis van moeder liegen de notaris en mijn broer

Dupe
Topic Starter

Bij erfenis van moeder liegen de notaris en mijn broer

#1 , 13 feb 2010 18:04

Mijn moeder is gestorven op 4 december 2009.
Mijn broer had een volmacht op de rekening en een sleutel van het ouderlijk huis sinds september 2006.
Reden hiervoor is dat ik invalide ben en ver woon.
Mijn vader is na meerdere beroertes in het rusthuis opgenomen.
Vermits mijn ouders in een service flat woonden ( eerder een service Villa) moest zo vlug als mogelijk het huis leeggehaald worden.
Voordat ik ook maar een sleutel van het huis kreeg waren alle waardevolle dingen uit het huis weggehaald door mijn broer.
Na de dood van mijn moeder ben ik het hele weekend bij mijn vader in het huis gebleven. Ik heb de dokter moeten roepen omdat mijn vader een beroerte gekregen had. Het ging gelukkig weer over. Zo ging mijn vader door mij gesteund naar de plaats waar hun geld zat.
Daar zaten op zijn minst 100 bankbilletten.
Mijn moeder die op het laatst van haar leven dementerend was belde regelmatig naar de bank om 1000 euro te laten brengen naar hun huis.
Mijn ouders waren heel rijk.
Mijn broer geeft toe dat hij het geld uit het huis heeft meegenomen maar spreekt over een 800 euro, de zogenaamde rest van de duizend euro die hij daags voor het overlijden van mijn moeder heeft afgehaald.
De rekenig waar mijn moeder het geld afhaalde ( dit heeft ze me zelf nog verteld)
Vermits ik schrijfruimte tekort kom even besluiten. Ik heb mijn eigen notaris genomen omdat ik me nog met hulp kan verplaatsen.De Notaris van mijn broer liegt
Hij zou geen informatie ontvangen hebben bij die bank de bank zelf beweert het omgekeerde. De notaris van mijn broer wil geen info doorsturen naar mijn notaris.Volgens wat mijn broer me(stomweg) verteld heeft zou er een ( onmogelijk ) bedrag van de rekening weg zijn.Iets wat mijn ouders onmogelijk konden hebben verdaan.Nu opeens beweert de notaris dat hij de rekening nog niet ontvangen heeft maar dat er volgens mijn broer een 60 000 euro méér opstaat dan ik eerder vernomen heb.
Wat moet ik doen? Men haalt zijn profijt uit het feit dat ik terminaal ziek ben, maar ik heb wel drie kinderen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 feb 2010 14:41

“Art.1177.De personen bedoeld in artikel 1167 die doen blijken van een ernstig belang in de bewaring, kunnen bij verzoekschrift aan de vrederechter de machtiging vragen om een boedelbeschrijving te laten opmaken zonder voorafgaande verzegeling. In dit geval wordt de boedelbeschrijving opgemaakt bij notarisakte...Die machtiging is evenwel niet vereist wanneer het gaat om goederen van een nalatenschap...en de boedelbeschrijving gevorderd is...door een erfgenaam...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Laat die boedelbeschrijving opmaken.

“Art.1183.Behalve de formaliteiten die gemeen zijn aan alle notariële akten, bevat de boedelbeschrijving ook :...11° de eed van degenen die in het bezit geweest zijn van de voorwerpen of die de plaatsen bewoond hebben, dat zij niets hebben verduisterd, en dat zij van zodanige verduistering geen kennis dragen.”(Ger.W.).

“Art.226.Hij aan wie de eed in burgerlijke zaken wordt opgedragen of teruggewezen en die een valse eed aflegt, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot tienduizend frank; hij kan bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33.Met dezelfde straffen wordt gestraft hij die bij een verzegeling of een boedelbeschrijving een valse eed aflegt.”(Strafwetboek)

“Art.792.De erfgenamen die goederen van de nalatenschap hebben weggemaakt of verborgen gehouden, verliezen de bevoegdheid om de nalatenschap te verwerpen; al verwerpen zij deze, toch blijven zij zuiver erfgenaam, zonder op enig aandeel in de weggemaakte of verborgen gehouden zaken aanspraak te kunnen maken.”(Burgerlijk Wetboek).

Vroegere bankverrichtingen kan u (laten) opsporen via: http://www.febelfin.be/febelfin/nl/Tot_ ... index.html
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Dupe
Topic Starter

#3 , 24 feb 2010 22:42

Van harte dank voor de informatie.
Op uw aanraden heb ik gekozen voor boedelbeschrijving.

Mag ik u nog eens vragen wat het verschil is tussen een handgift en een schenking?

Dit in verband met de boedelbeschrijving.

Het ontcijferen van wetteksten is niet iets waar ik goed in ben, maar ik doe mijn best.

Vriendelijke groeten,
Dupe

Reclame

j.demoor

#4 , 25 feb 2010 11:12

“Art.894.Een schenking onder de levenden is een akte waarbij de schenker zich dadelijk en onherroepelijk van de geschonken zaak ontdoet, ten voordele van de begiftigde, die ze aanneemt.”(Burgerlijk Wetboek).

De handgift is een zakelijk contract. Het bestaat door het feit alleen van de overhandiging, d.w.z. door de afgifte van de geschonken zaken zó dat de begiftigde in het bezit zijn eigendomstitel vindt, overeenkomstig artikel 2279 van het Burgerlijk Wetboek (DE PAGE, TRAITE ELEMENTAIRE DE DROIT CIVIL BELGE, d. VIII nrs. 516 en 523).De begiftigde heeft in beginsel generlei schriftelijk bewijs te leveren. Daarentegen mogen de schenker of zijn erfgenamen de handgift normaal alleen bewijzen door een geschrift waarin de begiftigde erkent dat hij de geschonken zaken heeft ontvangen‘(Fisconet nr.R12/08-02)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”