druist schenking levensverzekering in tegen successierecht?

maarteng
Topic Starter

druist schenking levensverzekering in tegen successierecht?

#1 , 06 mar 2010 13:48

hey,

ik ben student handelswetenschappen aan de Hogeschool Gent en
voor het vak 'verzekeringsrecht' is me gevraagd een antwoord te vinden op de volgende vraag;

Een grootmoeder wil haar levensverzekering schenken aan één kleinkind. De levensverzekering is een belegging van 100.000 EUR op 10 jaar, in de vorm van een universal life. Kan deze schenking indruisen tegen de bepalingen in het Burgerlijk Wetboek inzake erfenis en successie ?

Kan iemand me hierbij verder helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2010 14:29

Wordt het beschikbaar deel overschreden?

scorpioen

wanton

#3 , 06 mar 2010 14:51

Tot een tweetal jaren geleden was een levensverzekering een middel om te onterven. Door een beslissing van een hogere rechtbank komt een dergelijke beleggingsverzekering wel in de fictieve massa. ze wordt dus meegeteld in het totaal van de erfenis en kan worden ingekort. Dergelijke tak-21 of -23 verzekeringen dienen als belegging en niet langer als verzekering te worden beschouwd.

Enkele interessante artikels :
De tijd

Plusmagazine
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

maarteng
Topic Starter

#4 , 07 mar 2010 16:31

Wordt het beschikbaar deel overschreden?

scorpioen
Die 1ne vraag is het enige van informatie dat ik heb gekregen.
Ik moet waarschijnlijk met alle mogelijkheden rekening houden.

Bedankt wanton!

Vaoke

#5 , 07 mar 2010 21:10

Breng via de zoekmachine van www.google.be de volgende tekst (afzonderlijk) in en u krijgt algehele opheldering!
"Levensverzekering als middel tot onterven (nog duidelijker) onder vuur."
Alsdan krijgt u uitleggende info m.b.t. de Prejudiciële Vraag van het Hof van Beroep in Gent en het Arrest van het Grondwettelijk Hof.

En verder, ook via www.google.be "Ik vermoed dat u zinspeelt op: art.124"; alsdan komt u terecht bij een tekst van dit Juridisch Forum m.b.t. een analoog onderwerp!

maarteng
Topic Starter

#6 , 11 mar 2010 16:18

dankjewel!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”