uit elkaar gaan en registratierechten < 3 jaar

ooievaar
Topic Starter

uit elkaar gaan en registratierechten < 3 jaar

#1 , 27 jul 2010 15:00

Hallo allemaal,
Ik heb al eens een search gedaan op het forum, maar vind geen gepast antwoord op mijn vraag, en vandaar maar even mijn vraag posten.
Het zit nl. zo: mijn vriendin en ik hebben relatieproblemen, en het lijkt erop dat we dra uit elkaar gaan. Nu hebben we in december een huis gekocht (214000€) waar we een klein beschrijf op betaald hebben. Uiteraard zouden we het huis kunnen verkopen (met als gevolg dat we voor het verschil in registratierechten dienen op te draaien), maar gezien we geen rancune hebben zou ik graag willen hebben dat ze kan blijven wonen in het huis. Of dat mogelijk is zal uiteraard de bank moeten uitwijzen (ouders die borg staan, herberekening lening etc...)
Indien ze het klaargespeeld krijgt om de lening over te nemen; hoe zit het dan met het registratierecht? Ik(?) dacht dat ik diegene was (daar ik 't huis verlaat) die dan binnen ongeveer 3 jaar het verschil in registratierecht (5% + boete, dus 10700 € + boete) dien te betalen omdat ik er minder dan 3 jaar woonde. Ik hoorde dat er echter een mogelijkheid bestaat om een terugvordering te vragen (waardoor ik in staat zou zijn om het gros van registratierecht en boete te betalen?)
Wat indien ik snel een nieuwe woonst koop? Kan dit dan verrekend worden?
Bedankt voor de antwoorden!

edit: we zijn feitelijk samenwonend...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 27 jul 2010 15:18

Wederverkoop binnen de twee jaar.
Bij wederverkoop van een onroerend goed verkregen door een verkoper bij een akte waarop het voor verkopen gevestigde registratierecht van 10% of 12,50% (dus ook in Wallonie) werd betaald, wordt dit recht aan de wederverkoper teruggegeven ten belope van 3/5 (10% X 3/5 = 6%) voor zover de wederverkoop wordt vastgesteld bij authentieke akte verleden binnen 2 jaar na de datum van de akte van verkrijging. Voor de berekening van de termijn van 2 jaar moet u nu rekening houden met de beide data van de authentieke akten.
Voorbeeld:
Op 1 juli 2009 sloot u een overeenkomst voor de aankoop van een woning voor de prijs van 150.000 EUR. De notariële akte werd verleden op 2 september 2009. U betaalde 10% registratierecht op 150.000 EUR, dus 15.000 EUR. Indien de notariële akte waarin u de woning terug verkoopt, wordt verleden voor 2 september 2011 en voor zover u verkoopt tegen dezelfde of tegen een hogere prijs, kan u 3/5 van 15.0000 EUR terugkrijgen, dat is 9.000 EUR.

Let op!
Kon men bij de aankoop het verminderde registratierecht genieten van 5% voor een bescheiden woning, dan kan geen teruggave van registratierechten bekomen worden
Bron: http://www.vobis.info/index.cfm?Id=229" onclick="window.open(this.href);return false;
Handige documenten voor Personenrecht

ooievaar
Topic Starter

#3 , 27 jul 2010 15:34

Dus sowieso zou ik die resterende 5% moeten ophoesten? Ik kwam nl te weten dat die teruggave ook geldig was bij een klein beschrijf... (of kon ik een bep. bedrag in mindering brengen bij een volgende aankoop?) En ook nog iets over "overmacht", alhoewel ik daar niet teveel op zou moeten tellen naar het schijnt... :(

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jul 2010 16:49

Er zijn verschillende rechterlijke uitspraken die in geval van relatiebreuk overmacht aanvaarden, zodat het verlaagd tarief toch behouden blijft (art. 60, derde lid, Wetboek Registratierechten).

j.demoor

#5 , 29 jul 2010 09:52

Uit ‘Indien ze het klaargespeeld krijgt om de lening over te nemen’ leid ik af dat zij uw helft van het huis koopt.

“Art.53.Het bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom :...2° van woningen waarvan het...kadastraal inkomen een bij koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt...Art.60...Het voordeel van de in artikel 53, 2° bedoelde vermindering blijft alleen dan behouden zo de verkrijger of zijn echtgenoot ingeschreven is in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op het adres van het verkregen onroerend goed. Deze inschrijving moet geschieden binnen een termijn van drie jaar te rekenen van de datum van de authentieke akte van verkrijging en ten minste drie jaar zonder onderbreking behouden blijven. Evenwel blijft de verlaging verkregen zo niet-nakoming van die voorwaarden het gevolg is van overmacht.”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Ga naar: http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/brow ... oryId=4380" onclick="window.open(this.href);return false;

Vonnis van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge dd. 09.10.2007 / EE/BW 4950
De rechtbank stelt dat de verkrijgster van een bescheiden woning kan gevolgd worden waar zij voorhoudt dat het niet-behouden gedurende 3 jaar van de inschrijvingsplicht het gevolg is van overmacht. De vriendin van eiseres had een andere vrouw leren kennen en verbrak de relatie. Aangezien de relatie niet binnen een relatief korte tijd na het aankopen van de woning werd verbroken, kan vermoed worden dat deze veranderingen op het ogenblik van de aankoop niet waren te voorzien. Tevens blijkt niet dat eiseres nalatig of onvoorzichtig zou geweest zijn of dat zij de oorzaak was voor het beëindigen van de lesbische relatie. Overmacht wordt aanvaard omdat de omstandigheid dat eiseres haar relatie met haar partner heeft verbroken een gebeurtenis is onafhankelijk van haar wil en die niet kan worden voorzien of verhinderd.

Vonnis van de rechtbank van eerste aanleg te Brussel dd. 17.03.2008 / EE/BW 5266
Eiser heeft niet voldaan aan de voorwaarde waarbij de inschrijving in het aangekochte goed ten minste drie jaar zonder onderbreking behouden moest blijven en voert aan dat de relatiebreuk met zijn partner - met wie hij het onroerend goed had aangekocht - overmacht uitmaakt.
De rechtbank oordeelt dat aangezien de relatie niet binnen een relatief korte termijn na de aankoop werd verbroken, niet kan worden vermoed dat dit op het ogenblik van de aankoop te voorzien was. Een relatiebreuk kan in die omstandigheden dan ook worden beschouwd als een gebeurtenis onafhankelijk van de wil van eiser die niet kan worden voorzien of verhinderd en kan dan ook worden gekwalificeerd als overmacht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”