Oprakelen van vroegere erfenissen bij berekening successie

roharro
Juridisch actief: Ja

#16 , 22 okt 2009 23:34

Ik ben totaal onthutst en intellectueel ontredderd door voorgaand bericht.
Als ik het goed begrijp dan moeten echtparen zonder kinderen, die, naast hun gemeenschappelijk bezit verworven tijdens het huwelijk uit hun gezamenlijke inkomsten, ook geërfd hebben, erfenisrechten betalen op de tegenwaarde van de totaliteit van de erfenissen van de eerstoverledene omdat de Belgische Staat zomaar veronderstelt dat die erfenisen in de gemeenschap zijn verdwenen?

voorbeeld:

Nonkel Jef en tante Mie zijn zonder huwelijkskontrakt gehuwd en hebben geen kinderen. Tijdens hun huwelijk hebben beiden een beroepsinkomen en ze bouwen samen een huis van 150 000 EUR. Nonkel Jef erft tijdens het huwelijk een huis van 150 000 EUR. Hij verkoopt het want hij houdt van een riante levenswandel. Met de opbrengst koopt hij over een periode van dertig jaar vijf luxe sportwagens. Als hij zestig jaar oud is blijft er niets over van zijn erfenis. Hij overlijdt op 88 jarige leeftijd, dus 68 jaar nadat hij erfde. En dan zou tante Mie dus naast erfenisrechten betalen op de waarde van het gemeenschappelijke huis?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jac
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#17 , 23 okt 2009 08:48

Dat is precies samengevat wat hier blijkt te gebeuren.

wanton

#18 , 23 okt 2009 14:00

Roharro ,
u geeft een slecht voorbeeld. De auto's die gekocht zijn behoren tot het eigen vermogen. Na verloop van tijd zijn die niets meer waard. Dus die man heeft zijn erfenis opgeleefd aan persoonlijke goederen. Auto's en klederen zijn geschikte manieren om 'eigen geld' op te leven , zonder in de gemeenschap te brengen.

Toch even terugkomen op deze twee zaken. Eigenlijk zijn ze identiek in opzet. Een man spendeert een heleboel eigen geld aan ' de gemeenschap' , zonder bewijzen en met de beste bedoelingen.
In het ene geval waar de ontvanger overlijdt , wordt algemeen aangenomen dat hij de bedoeling had het weg te geven en wordt alles belast bij de ontvanger.
In het andere geval waar de gever overlijdt , wordt niets aanvaard of bewezen geacht en wordt alles belast bij de gever.
Vanwege de Registratie zie ik dit als een tegenstrijdige houding in eenzelfde situatie , natuurlijk met een gunstig resultaat voor hen.

Ik stuur u beiden een PB.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”