Oma overleden met spaarrekening van de kleinkinderen

optimus10
Topic Starter

Re: Oma overleden met spaarrekening van de kleinkinderen

#16 , 11 okt 2011 11:08

i
Laatst gewijzigd door optimus10 op 11 okt 2011 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#17 , 11 okt 2011 11:15

Ik weet wel dat mijn mamma ooit 5 000 € van de rekeningen heeft gehaald om een betaling te kunnen vereffenen. Zal ik dan dezelfde rechten krijgen als mijn moeder of zal het anders zijn?
Als dat zomaar een rekening was, dan had uw mamma dat dus niet mogen doen aangezien het haar geld niet meer was...en u zal dat dus om die reden ook niet mogen in de toekomst.
Stel je voor dat 1 van de kinderen slecht zal evolueren, of een vriendje leert kennen op jonge leeftijd die slechte bedoelingen heeft. Ik / wij als ouders geven zelf graag hun deel van de centjes als goede huisvader, dan dat ze ze veeeeel te vroeg krijgen. Dat had / was trouwens ook de wens geweest van mijn moeder!!
Als het een gewone spaarrekening betreft, mogen de kinderen vanaf hun 18de verjaardag vrij beschikken over het bedrag. U kan het geld op lange termijn herbeleggen (= in het belang van de kinderen), maar u zal nooit kunnen beletten dat ze ook die beleggingen eventueel vervroegd afkopen.

jojan

#18 , 11 okt 2011 11:24

U mag dat geld wel gebruiken in het belang van de kinderen. Uw mamma had die 5000 euro bv mogen gebruiken om uw studierekeningen te betalen, maar niet om haar eigen rekeningen te betalen.

Als u wil dat spaargelden langer vast staan en pas beschikbaar worden als u dat wil, kan u andere vormen van rekeningen (gift accounts etc) openen. (maar in principe moet u daar andere gelden voor aanwenden dan degene die nu al in het bezit van de kinderen zijn).

Reclame

optimus10
Topic Starter

#19 , 11 okt 2011 11:45

Het zou ook kunnen dat het een spaarverzekering is, daar heb ik momenteel geen uitsluitsel over.
Het gaat in ieder geval niet om een gewone spaarrekening, dat kan ik wel meegeven.
Mijn moeder zal wel geweten hebben wat ze deed.
Op de papieren die ik in de tijd van haar heb gekregen staat bv onder wettelijk vertegenwoordiger haar naam met rechtsbekwaamheid : rechtsbekwaam --> heeft dit een betekenis?
De rekeningen hebben ook iets te maken met een TAK 21, maar hier ben ik niet 100% zeker van.

jojan

#20 , 11 okt 2011 12:15

Als het geen gewone spaarrekening is zal het wel een spaarverzekering (TAK 21) zijn. Deze producten hebben een een minimum en maximum looptijd. De bank zal u hier alles wel over meedelen wat u moet weten.

vtec

#21 , 11 okt 2011 12:38

Wil dit zeggen dat er geen successierechten verschuldigd zijn op het bedrag dat op die rekening (op naam van de kinderen) staat?

roharro

#22 , 11 okt 2011 13:45

Als het een tak 21 is met kleinkinderen asl begunstigde dan zijn er successierechten te betalen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#23 , 11 okt 2011 19:06

Optimus zegt dat er geld staat op een spaarrekening op naam van de kinderen. Die zijn dus eigenaar , en er moeten geen successierechten betaald worden als oma sterft punt
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#24 , 11 okt 2011 19:16

Optimus weet het zelf niet meer want hij schrijft:

"Het zou ook kunnen dat het een spaarverzekering is, daar heb ik momenteel geen uitsluitsel over.
Het gaat in ieder geval niet om een gewone spaarrekening, dat kan ik wel meegeven."
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vaoke

#25 , 11 okt 2011 23:13

Bijgevolg heeft de Oma er wellicht gekozen (zoals ik al eerder suggereerde) om het een en ander beschikbaar te stellen voor haar "pupillen" op de (hun) leeftijd van 18, 21 of 25 jaar... etcetera!!!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”