Onderhoudsplicht grootmoeder

rolelael
Topic Starter

Onderhoudsplicht grootmoeder

#1 , 15 sep 2008 11:44

Even schetsen ; mijn grootmoeder is onlangs opgenomen in een rusthuis. Zij bezit een woning,waarvan de helft in vruchtgebruik is gegeven aan haar , na overlijden van haar echtgenoot ( jaren 90 ). Ze heeft 3 kinderen, waarvan 1 overleden in ' 84. De overleden dochter is mijn moeder. mijn vader is nog on leven. Destijds heb ik moeten gaan tekenen bij de notaris opdat ik akkoord zou gaan dat mijn grootmoeder het vruchtgebruik van mijn grootvader zou krijgen ( omdat mijn moeder dus overleden was )
Nu heb ik een beetje ' schrik' ikv de onderhoudsplicht .... Het rusthuis is een ocmw rusthuis te Merksem. De 2 kinderen die nog in leven zijn, zijn in pensioen. Ik ben gehuwd en we hebben om en bij een gezamelijk inkomen van +- 45000 eur ( netto ), met 2 kinderen ten lasten ( waarvan 1 voor v66% gehandicapt is). Nu is mijn vraag ; zal ik ervoor mee moeten opdraaien als mijn grootmoeder niet toekomt met haar pensioen? Wat met haar huidige spaargelden ( de dochter heeft blijkbaar een borg op die rekening, dus kan in princiepe al het geld opbrassen ). Idem met de woning ; mijn grootmoeder zegt dat ze ze wil verkopen en dat ik binnenkort moet gaan tekenen ( dit is al wat ze verteld heeft ). Ik weet dus eigenlijk van boe of bah, want ik word er een beetje buitengehouden. Wie kan me advies en uitleg geven? tx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 sep 2008 19:20

Er is volgens mij geen reden tot ongerustheid. Enerzijds zijn er de inkomsten van uw grootmoeder , nl. haar pensioen. Dit kan verhoogd worden door haar huis te verhuren, want zij heeft dus het vruchtgebruik Bovendien heft zij zelf eigendom. het OCMW kan , indien nodig , hierop een hypotheek nemen.Na het overlijden van grootmoeder kan het OCMW zijn geld terugkrijgen via verkoop van de woning.
Verder zijn het in eerste instantie de kinderen die onderhoudsplichtig zijn. Maar vermits uw moeder ovreleden is , zal men uw vader aanspreken om bij te dragen in de kosten van zijn schoonmoeder. Men houdt daarbij rekening met zijn inkomen en gezinssituatie. Zijn bijdrage is beperkt : enerzijds is hij slechts aanspreekbaar voor 1/3 van de opleg ( het kindsdeel) , anderzijds wordt dus rekening gehouden met de barema's.

Voor info + barema :
www.okra.be >> info55+ >> zorg >> infofiche = onderhoudsplicht
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

rolelael
Topic Starter

#3 , 16 sep 2008 09:52

Beste , maar mijn vader is met brugpensioen en ik veronderstel dat het inkomen niet zo enorm groot is en hij is weduwnaar. Zou hij moeten bijleggen? Want ik weet dat ik als erfgenaam sta van het huis als grootmoeder overlijdt ( 1/3 ; 2 levende kinderen, 1 overleden waarvan ik kind ben ). Mijn vader had blijkbaar geen recht op grootvaders part.

Reclame

wanton

#4 , 17 sep 2008 14:13

Inderdaad, u bent de erfgenaam maar uw vader kan onderhoudsplichtig zijn. Dat hangt af van zijn situatie en inkomen. Een alleenstaande die minder inkomen heeft dan 19162 € moet niks bijdragen.(zie ventueel het barema dat ik heb aangegeven).
Maar nogmaals : eerst en vooral komt het inkomen van uw grootmoeder in aanmerking :pensioen plus evt. huur. Dan worden haar spaarcenten aangesproken . Het rusthuis en het OCMW weten daar waarschijnlijk al vanaf. Er is nog de eigendom die verpand kan worden of , bij verkoop , de opbrengst die ter beschikking is. Dus normaal duurt het nog een hele tijd alvorens men de onderhoudsplicht gaat onderzoeken. En : in de meeste gemeenten worden kleinkinderen niet aangesproken voor onderhoudsplicht.
Van den andere kant als het OCMW zou ontdekken dat moeder vrijwillig 'verarmd' is , maw. er is geld verdwenen naar de(klein)kinderen , kan zij de volledige opleg terugvorderen , zonder rekening te houden met het barema.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”