schenking kasbon aan toonder

tommy007
Topic Starter

schenking kasbon aan toonder

#1 , 22 sep 2008 15:59

Onlangs is mijn moeder overleden.
Mijn vader heeft een aantal kasbonnen aan toonder in kluis, allemaal aangegeven voor successierechten door de bank, en mijn vader zou de kasbonnen willen schenken aan mij en mijn zus.
De kasbonnen lopen op verschillende tijdstippen in de toekomst af.
Hoe kan mijn vader dit zo snel mogelijk schenken aan ons via de notaris?
Moeten deze kasbonnen verkocht worden (met verlies van rente) of kunnen de kasbonnen op zich geschonken worden via notariële akte?

Alvast bedankt voor enige uitleg hieromtrent!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 24 sep 2008 11:52

“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.”(Burgerlijk Wetboek).

De enkele overhandiging van een aantal kasbonnen aan toonder door uw vader aan u en uw zus stelt u daarvan in het bezit waardoor u er de eigenaar van wordt.

Een schenking bij notariële akte zou dit bevestigen maar is overbodig en zal leiden tot het betalen van registratierechten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tommy007
Topic Starter

#3 , 24 sep 2008 13:07

Bedankt voor uw antwoord.
Een overhandiging kan inderdaad maar de waarde van de kasbons is aanzienlijk.
Is er dan geen kans dat mijn zus en ik later moeten bewijzen aan de fiscus waar het geld van afkomstig is?
Hoeveel bedragen de registratierechten bij schenking? Is dat 3% in rechte lijn? En kunnen kasbons die nog niet verlopen zijn, geschonken worden via notaris?

Reclame

FJ

#4 , 05 nov 2008 13:46

Bedankt voor uw antwoord.
Een overhandiging kan inderdaad maar de waarde van de kasbons is aanzienlijk.
Is er dan geen kans dat mijn zus en ik later moeten bewijzen aan de fiscus waar het geld van afkomstig is?
Hoeveel bedragen de registratierechten bij schenking? Is dat 3% in rechte lijn? En kunnen kasbons die nog niet verlopen zijn, geschonken worden via notaris?
3 manieren om deze stukken aan toonder te "schenken":
1. via Belgische notaris
- voordelen: voorbehoud vruchtgebruik mogelijk + geen 3j overleven
- nadelen: notariskosten + schenkingsrechten
2. via buitenlandse (o.a. Nederlandse) notaris
- voordelen: voorbehoud vruchtgebruik mogelijk + geen schenkingsrechten
- nadelen: notariskosten + 3j overleven
3. handgift
- voordelen: geen notariskosten + geen schenkingsrechten
- nadelen: geen voorbehoud vruchtgebruik mogelijk + 3j overleven

Zoals u zelf kan zien is de Belgische notaris hier geen neutrale partner. Laat u voor de handgift ook goed adviseren, bewijzen kan met een aangetekende brief, maar er worden veel fouten tegen gemaakt.

De enige reden om naar een Belgische notaris te gaan, is als de persoon op sterven ligt. Anders is een Nederlandse notaris of handgift altijd aangewezen: de eerste als men zich het vruchtgebruik wil voorbehouden, de tweede als dat niet hoeft en men dus een kosteloze handgift kan doen. Afhankelijk van het risico dat men wil nemen met dat overlijden binnen drie jaar, kan men een overlijdensdekking (successierechtenverzekering) overwegen voor drie jaar. Dit is een pak goedkoper dan de 3% schenkingsrechten, voor een gezonde mens. Een ziek persoon krijgt die verzekering zelfs niet. Een tweede optie als men echt alleen wil speculeren op eventueel overlijden op ziekte, is zelfs die verzekering niet nemen, maar gewoon wachten tot een eventuele ziekte zich voordoet en de schenkingsakte van de Nederlandse notaris of de aangetekende brieven ter registratie aan te bieden, waarbij men alsnog die 3% betaalt. Dit is uiteraard geen oplossing voor plots overlijden (ongeval, ...), maar de verschillende opties moeten dus afgewogen worden. Een Belgische notaris is alleszins overbodig als men gezond is.

Voorzie eventueel ook een beding van terugkeer (zodat jullie vader de stukken terugkrijgt zonder zelf successierechten te moeten betalen als jullie komen voor te overlijden) en / of een beding van aanwas om de (als kanscontract, overeenkomst ten bezwarende titel) vrij van successierechten te laten overgaan naar de langstlevende van jullie twee.

Creatief

#5 , 05 nov 2008 15:04

De kasbons kunnen jullie behouden tot de eindvervaldag en dan verzilveren. Indien je ze op een vroeger tijdstip wil inruilen, dan rekent de bank kosten aan. Deze kosten zo hoog oplopen dat je nog meer rente verliest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”