Handgift

blackbeauty
Topic Starter

Handgift

#1 , 24 sep 2008 14:44

Beste mensen,

mijn oma zou graag een handgift aan mij geven met de helft van het geld dat ze bekomt door haar huis te verkopen. Ze is nog steeds getrouwd met mijn stiefopa en het huis is van beiden. Door na te denken, blijkt dat het geld dat ze me zou schenken niet enkel van haar is maar ook van mijn opa. Wat gebeurd er indien mijn opa binnen de drie jaar overlijdt? Dien ik dan erfenisrechten en hoeveel (dit is niet mijn echte opa) te betalen op de helft van de som? En mag mijn oma deze som wel schenken aangezien die niet geheel van haar is? Kan mijn opa eerst een schenking van de helft doen aan mijn oma of mag dat wettelijk niet? Voor wie geld deze handgift dan eigenlijk? Alvast bedankt voor uw reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 sep 2008 11:14

“Art.7.De goederen, waarover, naar het door het bestuur geleverd bewijs, de afgestorvene kosteloos beschikte gedurende de drie jaar vóór zijn overlijden, worden geacht deel uit te maken van zijn nalatenschap, indien de bevoordeling niet onderworpen werd aan het registratierecht gevestigd voor de schenkingen...”(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Indien uw stiefopa overlijdt dan ontbindt dit overlijden de huwelijksgemeenschap en ontstaat een onverdeeldheid die voor de helft toebehoort aan de nalatenschap van uw stiefopa.Indien uit die nalatenschap door handgifte kosteloos beschikt werd gedurende de drie jaar vóór het overlijden,dan wordt wordt die handgifte geacht deel uit te maken van de nalatenschap,mits het bestuur hiervan het bewijs levert.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

FJ

#3 , 05 nov 2008 14:06

mijn oma zou graag een handgift aan mij geven met de helft van het geld dat ze bekomt door haar huis te verkopen. Ze is nog steeds getrouwd met mijn stiefopa en het huis is van beiden. Door na te denken, blijkt dat het geld dat ze me zou schenken niet enkel van haar is maar ook van mijn opa. Wat gebeurd er indien mijn opa binnen de drie jaar overlijdt? Dien ik dan erfenisrechten en hoeveel (dit is niet mijn echte opa) te betalen op de helft van de som? En mag mijn oma deze som wel schenken aangezien die niet geheel van haar is? Kan mijn opa eerst een schenking van de helft doen aan mijn oma of mag dat wettelijk niet? Voor wie geld deze handgift dan eigenlijk? Alvast bedankt voor uw reacties.[/qu

Twee vragen worden hier gesteld:
1. mag jouw oma dat geld aan jou geven (aangezien het ook van je stiefopa is)
2. moeten er successierechten betaald worden bij overlijden van jouw opa?

Op de eerste vraag vinden we het antwoord in het Burgerlijk Wetboek, nl. dat jouw oma dit inderdaad mag met de toestemming van jouw stiefopa, op de tweede vraag vinden we het antwoord in het W.Succ. zoals j.demoor al aangaf. Er moeten dus inderdaad successierechten betaald worden op de helft van wat je via handgift hebt gekregen in de 3 jaar voor het overlijden.

Oplossingen zijn:
1. successierechtenverzekering
2. schenkingsrechten betalen
3. huwelijksstelsel wijzigen in stelsel van scheiding van goederen (hoeft sinds 1 november niet meer via de rechtbank) en uw oma haar deel (dat in haar eigen vermogen) laten weggeven (eventueel toch in combinatie met successierechtenverzekering of schenkingsrechten, maar dan voor het risico van overlijden van jouw oma).

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”