Mijn vader is 72 jaar en bezit een groot huis.
Mijn moeder is overleden.
Als mijn vader zou overlijden gaan mijn broer en ik enorm veel successierechten moeten betalen, zonde want dan gaat het ouderlijk huis hoogstwaarschijnlijk moeten verkocht
worden aan derden en dat zouden we allemaal heel erg vinden.
Is er een manier, zonder dat mijn vader zijn eigendom moet afstaan voor zijn overlijden een schenking kan gebeuren aan ons ?
Bij die schenking, moet er dan onmiddellijk al schenking kosten betaald worden of moet dit pas bij overlijden van mijn vader ?
Welke zou financieel voor mijn vader en ons de beste oplossing kunnen zijn ?
Mijn vader heeft verder weinig financiële middelen omdat mijn ouders alles in hun huis hebben gestoken.
De waarde van het huis wordt geschat op 850.000 Euro en wij zouden graag hebben dat het in de familie blijft.
Als je ziet hoeveel successierechten er moeten betaald worden op die som kunnen we het wel vergeten om het huis in de familie te houden.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Als dit huis jullie vader in volle eigendom toebehoort en als jullie dit volgens het Belgisch erfrecht en met de Vlaamse successierechten erven, zullen deze 133.500 (elk 66.750) euro bedragen.
Afhankelijk van jullie situatie (gehuwd, kinderen, ...) en wensen (wat bedoelen jullie met "in de familie houden", ...) zijn er een aantal optimalisaties mogelijk. Weet echter dat onroerend goed en successieplanning nooit goed samen gaan (vooral of onder meer omdat de schenkingsrechten van onroerend goed, cf. supra, ongeveer even hoog zijn als de successierechten).
Mogelijke oplossingen:
- huis verkopen: moet/wil/kan jullie vader er nu in blijven wonen? hoelang willen jullie dit familiaal erfgoed bij elkaar houden: tot jullie kinderen, kleinkinderen, ... elk 1/100 ervan hebben? er zullen altijd erfgenamen zijn die niet geïnteresseerd zijn in dit huis, of zeker niet in slechts een deel ervan. beter nu verkopen dus dan later uitkopen/verkopen na kost-na-kost-na-kost
- aan meerdere personen nalaten: als jullie zelf al getrouwd zijn en kinderen hebben (waarschijnlijk zijn jullie ook al 40-50 jaar, als jullie vader nu 72 is?), is het misschien een optie dat jullie kinderen ook al een deel van het huis krijgen. En eventueel ook jullie echtgenoten (die hun deel uiteindelijk ook bij jullie kinderen zien terechtgekomen). Als jullie vader een testament opstelt en bv. vier bijkomende personen aanstelt als erfgenamen van dit huis (850.000 / 6 elk, bv. elk 2 kinderen of 1 kind en echtgenoot), dan zullen de successierechten dalen tot 58.500 euro, 75.000 minder dan nu.
- idem, maar een andere verdeling, niet in aantal, maar in verhouding naakte eigendom vruchtgebruik: meer vruchtgebruik voor jullie, meer naakte eigendom voor jullie kinderen. op die manier zijn de successierechten ook al opgelost voor wanneer jullie wegvallen. op het vruchtgebruik betalen jullie immers geen successierechten meer zoals wanton hoger vermeldde. dit wast automatisch aan bij de naakte eigendom.
- als andere personen erbij betrekken geen optie is: nu al een eerste schenking van bv. 100.000 aan elk (=200.000 euro). de schenkingsrechten bedragen 11.250 + notariskosten; de overblijvende successierechten bij het overlijden 79.500 = totaal 90.750 (besparing 42.750 - notariskosten); eventueel gevolgd door een tweede schenking over drie jaar:
- twee schenkingen (met drie jaar tussen, zoals wanton boven vermeldde), van telkens 2x100.000: 22.500 schenkingsrechten + notariskosten, 34.500 successierechten bij overlijden, totaal = 57.000 (besparing 76.500 - notariskosten)
Indien situatie en wensen het toelaten, is de optimale planning een combinatie van schenken, verdelen over meerdere personen, spelen met de verhouding naakte eigendom - vruchtgebruik (ook met successieplanning voor volgende overlijdens in het achterhoofd).
--
Een stapje verder: willen jullie dit echt in de familie houden? Hoe? Wat als één van jullie komt de overlijden? Willen jullie dan dat het huis naar de overblijvende gaat, al dan niet met compensatie voor de erfgenamen van de overledene broer/zus? Ik wil het niet nog complexer maken, maar hier moet goed over nagedacht worden, zeker als het huis zóveel waard is en jullie voor het overige zoveel niet hebben of zullen krijgen. Denk er bv. over na een beding van aanwas in te lassen (al dan niet beperkt tot het vruchtgebruik).
En om af te ronden: als er schenkingen bij komen kijken en als er geen beding van aanwas wordt overeengekomen, vergeet dan niet een beding van terugkeer op te nemen (of eventueel een fideïcommis de residuo) als jullie zelf geen kinderen hebben (en niet getrouwd zijn). Met een beding van terugkeer keert het terug naar jullie vader alsof het nooit geschonken is; op die manier voorkomen jullie dat jullie vader successierechten moet betalen op zijn eigen huis (want hij is op dat moment immers een erfgenaam van zijn kind).