Welke datum is bepalend ?

Vaoke
Topic Starter

Welke datum is bepalend ?

#1 , 18 nov 2008 15:04

Vader is overleden in 2006.
Inmiddels zijn wij 2 jaar later en maakt de nalatenschap het voorwerp uit van een gerechtelijke openbare verkoop.
Waarom een gerechtelijke openbare verkoop; omdat ik inmiddels (na het overlijden) mindervalide werd verklaard ?!
In die context zou ik dus recht hebben op een (gedeeltelijke) vrijstelling van de te betalen successierechten ?!
Maar nu is mijn vraag de volgende; op de datum van het overlijden werd mijn invaliditeit nog niet vastgesteld.. heb ik straks (wanner de betaling door Financien wordt opgeeist) dan (ja of nee) recht op die vrijstelling?
Hoe wordt, in voorkomend geval, die vrijstelling berekend; laat ons fictief uitgaan van 125.000 euro (onroerend goed) en 30.000 euro (roerend goed) ?!
P.S. - Ik is in deze een goede kennis.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 18 nov 2008 18:21

De berekening van de betalen successierechten door een kind gebeurt (in het Vlaams Gewest) apart voor de roerende en de onroerende goederen.

Een vermindering als gehandicapte vereist dat op datum overlijden het kind zwaar gehandicapt was. De datum waarop die beslissing genomen wordt is van geen belang; ze zal uiteraard wel moeten terugwerken tot minstens de datum van overlijden.

Voor een berekening moet ik de leeftijd kennen van het kind op datum van het overlijden.
Stel dat het kind 41 was (en enige erfgenaam OF de aangehaalde cijfers betreffen zijn erfdeel), dan is er vrijstelling op (14 x 3000 eur =) de eerste 42000 van het onroerend deel. Die 3000 is vast; de coëfficient varieert volgens de leeftijd.

Roerend: 30000 x 3% = 900
Onroerend:
0 tot 42000: vrijgesteld
42000 tot 50000 = 8000 x 3% = 240
50000 tot 125000 = 75000 x 9% = 6750
som onroerend: 6990

totaal: 7890

Er is uitdrukkelijk en wettelijk voorzien dat het attest "handicap" bij de aangifte moet zitten; kan het pas later worden geleverd, dan is alles verschuldigd maar kan er later teruggegeven worden (beperkt in de tijd).

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”