wat moeten wij betalen?

theemetmelk
Topic Starter

wat moeten wij betalen?

#1 , 28 jan 2009 21:08

Beste ik heb een vraagje.

Mijn schoonvader is onlangs overleden en nu volgt de erfenis.
Er is een eigen huis, geld en wat kasbons.
Mijn schoonmoeder leeft nog en er zijn twee kinderen. De kinderen vinden dat alles aan hun moeder toekomt, ze stellen bij wijze hun erfenis uit. Hoe zit dit nu met de succesierechten?
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 jan 2009 11:25

Bij het wettelijk stelsel , di. zonder huwelijkscontract of de aanwezigheid van een testament, behoudt de overlevende echtgenoot/ote de helft van de gemeenschap en bekomt het vruchtgebruik van de andere helft. De kinderen bekomen de blote eigendom van alles. De verdeling gebeurt op basis van de leeftijd van de overlevende ouder. (LLE)
De tarieven zijn per schijf en per erfgenaam :
tot 50.000 € : 3 %
50 tot 250.000 € : 9 %
daarboven : 27 %
met dien verstande dat hetgeen de LLE erft van de gezinswoning ,vrij is van successierechten.
Lees op deze plek ook mijn eerste tussenkomst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 30 jan 2009 13:38

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat ‘ze stellen bij wijze hun erfenis uit’ geen verwerping is doch het onderhands verzaken aan hun erfdeel ten gunste van uw moeder.

‘Een verzaking aan een erfenis in het voordeel van een bepaald persoon die geen erfgenaam is,maakt een schenking uit die onderworpen is aan de vormvereisten van *art.931 B.W.‘(Cass. 5 november 1976,R.W. 1977-78,440,Noot THIELEMANS).

* “Art.931.Alle akten houdende schenking onder de levenden worden verleden voor notaris, in de gewone contractvorm : en daarvan wordt, op straffe van nietigheid, een minuut gehouden.”(B.W.).

Bij ontbreken van ZULKE verzaking (of van verwerping) erven de kinderen hun deel en zijn zij daarop successierechten verschuldigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”