Een vraagje voor een newbie, vind hier niet direct een antwoord terug...
In 2000 kochten mijn vriendin en ik samen een huis maar bij de notaris was er op het moment van het ondertekenen van de akte een probleem wat betreft het percentage registratierechten.
Het zit namelijk zo: de vader van mijn vriendin is gestorven en zij en haar broer zijn door de erfenis 'naakte eigenaar' geworden van haar ouderlijk huis, terwijl haar moeder het vruchtgebruik ervan heeft tot aan haar dood. Mijn vriendin is dus in theorie al eigenaar van een huis...
Bij de aankoop van ons huis hebben we, aangezien we niet getrouwd zijn, dus elk een verschillend % registratierechten betaald: zij 12% (omdat het niet haar 1° huis was) en ik 6%.
Vorige week heeft een bevriend koppel ook een huis gekocht en de vrouw van dat koppel zit in een gelijkaardige situatie (moeder gestorven, zij is eigenaar geworden maar vader heeft vruchtgebruik) maar zij hebben allebei slechts 6% registratierechten betaald omdat volgens hun notaris die regel niet geldt als de eigendom verkregen is via een erfenis.
Kan iemand dit bevestigen/ontkennen/wat meer verduidelijken? Is dit een 'nieuwe' wetgeving? Zo nee, kunnen wij onze notaris dan 'in gebreke' stellen en hetgeen we te veel betaald hebben, terugeisen (met rente?)? Of is dat ijdele hoop?
Alvast bedankt!
Mvg
JanS