Van klein beschrijf naar groot beschrijf

seetjetoebak
Topic Starter

Van klein beschrijf naar groot beschrijf

#1 , 10 feb 2009 14:17

Wij hebben gebouwd in 2007 en ons KI werd beschreven op 740euro.
Juist klein beschrijf dus,want onder de 745euro. De helft van de registratierechten die we betaald hebben op de aankoop van onze bouwgrond hebben we na aanvraag door onze notaris terug gekregen.
Nu stel ik mij de vraag mochten wij ooit onze woning uitbreiden,waardoor ons KI herzien wordt tot boven 745euro, moeten wij dan de teruggekregen registratierechten terug betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 feb 2009 16:25

Om van het klein beschrijf te kunnen genieten is één van de voorwaarden dat men gedurende drie jaar in de woning effectief moet wonen.
Dit doet veronderstellen dat na drie jaar het recht op klein beschrijf definitief is verworven maar zeker ben ik niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Cisco

#3 , 17 feb 2009 14:43

In principe telt het KI dat de woning heeft bij aankoop, normaal zal er tegenwoordig bij de aankoop van de woning een ambtenaar van het kadaster komen nakijken of het KI van de woning die je aankoopt nog correct is en op dat moment kan het eventueel aangepast worden waardoor je toch 10% zal betalen.

Als er achteraf nog grote wijzigingen zijn moet je die wel doorgeven aan het kadaster maar dat zal geen invloed meer hebben op je registratierechten.

Reclame

seetjetoebak
Topic Starter

#4 , 18 feb 2009 21:26

We hebben gebouwd,en er is niemand langs geweest ter kontrole.
Ik denk dat we best wachten tot we hier 5 jaar wonen,vooraleer we uitbreiden. Dit om zeker te zijn dat we niks meer moeten terug storten.

Cisco

#5 , 19 feb 2009 10:04

Als uw KI al definitief betekend is heeft dat geen invloed meer op uw betaalde registratierechten hoor.

Het KI wordt trouwens alleen herzien als de veranderingen een verhoging van het KI van minimum 50 euro teweegbrengen of 15% van het huiduge KI.

Als u nog meer info wenst kan u altijd naar de infolijn van financien bellen of naar een lokaal registratiekantoor.

Artikel 58 :
In de bij artikelen 56 en 57 voorziene gevallen, wordt hetgeen boven het verlaagd recht werd geheven, teruggegeven op overlegging van een na de vaststelling van het kadastraal inkomen afgeleverd uittreksel uit de kadastrale legger.

Het ter uitvoering van artikel 53, 2°, toepasselijk maximum is datgene dat van kracht was op de datum van de akte van verkrijging.

Zo, tussen de datum van de akte en de 2de januari die volgt op het betrekken der gebouwde woning, nieuwe kadastrale inkomens, vastgesteld ingevolge een algemene perekwatie of een buitengewone herziening, voor de heffing der grondbelasting in toepassing worden gebracht, dan moet het voor de gebouwde woning in acht te nemen kadastraal inkomen bepaald worden volgens de regeling die op de datum van de akte van toepassing was. Het aldus bepaalde kadastraal inkomen wordt de verkrijger ter kennis gebracht; deze kan bezwaar indienen volgens de procedure betreffende de vaststelling van de nieuwe kadastrale inkomens.

-------------------- Art. 58 : Gewijzigd bij art. 26, W
23.12.1958 (B.S., 07.01.1959).

Terug naar “Successie- & Registratierechten”