Beste, ik tracht hier even te schetsen waar ik mee zit :
Mijn grootmoeder langs moeders kant heeft in eigendom een woning. Ze had 3 kinderen ( 1 zoon, 2 dochters ).
Mijn moeder is in '84 gestorven ( dus 1 van de 2 dochters), waardoor ik erfgenaam in lijn wordt.
Grootmoeders man is eind jaren 80 gestorven.
Ik ( samen met haar zoon en dochter ) heb destijds bij de notaris dus het vruchtgebruik van de woning getekend zodat grootmoeder kon blijven wonen
Momenteel zit zij in een rusthuis en wordt haar verblijf betaald dmv haar pensioen en aanvullende gelden . De woning staat al een tijdje te koop en er is een koper gevonden. Kan er mij iemand uitleggen waar ik recht op heb ?
Het stuk waar ik als erfgenaam recht op heb is volgens mij bij de verkoop zowieso al de helft van de woning , gedeeld onder mijzelf, haar zoon en dochter en ook nog een stuk voor grootmoeder ? of ben ik mis ? Zijzelf zit op de grens van 80 jaar, ttz ze wordt 80 in juni en normaal zal de akte ook in juni worden verleden.
Ik heb ooit ergens gehoord dat er nog een percentage moet afgedragen worden aan grootmoeder ( en dat dit gunstiger is voor ons als ze 80 jaar is ) ?
Het andere deel van de woning gaat dan integraal naar grootmoeder ? Wat gebeurd er als grootmoeder overlijdt met deze gelden ? Zijn deze totdan beschermd of geblokkeerd ? Maw de zoon en dochter hebben een volmacht op grootmoeders rekening. Kunnen zij dit geld 'opdoen' ?
En de som van de helft van grootvader gedeeld onder de erfgenamen, komt deze op een geblokkeerde rekening per erfgenaam, of hoe zie ik dat ? Want ik heb gehoord dat volgens een nieuwe wet, de gelden geblokkeerd blijven totdat grootmoeder overlijdt ?
Wie kan me in deze materie wat inzicht geven ?
Alvast bedankt