Mijn moeder zou graag haar woning aan haar kinderen verkopen om successierechten te vermijden. Dit lijkt een goede oplossing als voor elk van de kinderen dit een eerste en enige woning is omdat er op die manier belastingen uitgespaard kunnen worden door de lening.
Het probleem is echter dat mijn broer momenteel niet in staat is om een lening aan te gaan (en aangezien hij momenteel in Engeland woont en werkt neem ik aan dat hij ook niet kan genieten van dit belastingsvoordeel)
Nu vroeg ik mij af of het mogelijk was om een deel van de woning te kopen en zo samen met mijn moeder eigenaar te zijn van het pand. Ik zou op die manier een lening kunnen aangaan en genieten van het belastingsvoordeel, en het gedeelte van de woning dat nog niet verkocht is kan dan ofwel later aan mijn broer verkocht worden, ofwel via erfenis door ons beide verdeeld worden.
Ik neem echter aan dat als zij een deel van de woning behoud, zij sowieso ook vruchtgebruik behoud. En ik kan mij inbeelden dat vruchtgebruik minder eenvoudig op te splitsen is. En indien zij vruchtgebruik behoud wordt dit waarschijnlijk gezien als een voorschot op een erfenis en is het hele principe niet mogelijk.
Indien het toch mogelijk is om een deel van de woning te kopen, hoe werkt dit dan met bijvoorbeeld het kadastraal inkomen? Is dit een percentage van het totaal dat verdeeld wordt tussen de verschillende eigenaars? Is het mogelijk om te genieten van verminderd registratierecht als het gedeelte dat gekocht wordt klein genoeg is?
Een andere optie is om het huis te laten verdelen in appartementen. Dit is momenteel in praktijk al het geval, maar officieel is het gewoon 1 herenhuis. We hebben wel al verschillende bellen en verschillende brievenbussen voor elk appartement. Indien we de woning officieel laten opsplitsen in appartementen (hoe gaat dit in zijn werk?) neem ik aan dat het relatief eenvoudig is om 1 of meerdere van de appartementen te kunnen kopen.
Indien we kunnen overgaan tot verkoop, op welke manier kunnen we er dan voor zorgen dat er een zo laag mogelijke correcte prijs wordt gevraagd voor het gedeelte dat verkocht wordt. Het is uiteraard de bedoeling van mijn moeder om het huis zo goedkoop mogelijk als wettelijk toegelaten aan ons te verkopen.