successie

Swa
Topic Starter

successie

#1 , 29 apr 2009 14:43

Goeiendag iedereen!

Mijn ouders zijn op dit moment al een dagje ouder en ik vroeg me dan ook af: "Wat moet ik betalen wanneer ze overlijden?"
Mijn vader had in het buitenland 2 miljoen euro kapitaal gezet omdat hij dit wilde vrijwaren van successierechten voor mij. Met de EBA in 2004 bracht hij het geld toch maar binnen.

De villa die ze bewonen (zwembad+tennis) in Wilrijk Dikke Mee waarde: 2 miljn euro
Effecten (80%aandelen gespreide sectoren eerst 700.000 euro) waarde nu: 350.000 euro
Een supermarktje dat hij verhuurt aan 5000 euro de uitbater in het centrum van een toeristisch stadje in Wallonië ; de waarde van dit pand kan hij moeilijk schatten.

Zijn vrouw (65j) en hij hebben slechts een gezinspensioen van 1000 euro per maand.
Ze zijn gehuwd zonder kontrakt.
Daar ze altijd welstellend waren worden hun bezittingen door anderen onderhouden, maar dit is zeer duur. Ze hebben ook altijd een riante levensstijl gehad en wensen dit alles te kunnen voortzetten. Geschat wordt dat ze ongeveer 6.000 euro per maand nodig hebben.

Wat zal ik aan successierechten moeten betalen als 1 van de ouders plots komt te overlijden?
Wat zou u mijn ouders in dit verband aanraden?

Ik weet het: Het is nen helen boterham. Maar als iemand mij hier wat uitleg over kan verschaffen zou ik hem zeer dankbaar zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 mei 2009 15:46

Beste Swa ,

U vertelt er niet bij hoeveel kinderen uw ouders hebben.
Maar ik zou om te beginnen U en hen aanraden de blote eigendom van de onroerende goederen te schenken. Bijvoorbeeld per schijf 500.000 € per ouder en per keer. Dat is dan heel wat goedkoper aan schenkingsrechten dan aan successierechten die 27 % bedragen boven 250.000 €.
Met telkens een periode van 3 jaar tussen : dan tellen de schenkingsrechten terug van de laagste barema's. de tarieven worden berekend per schenker per ontvanger per schenking.
Vb. de superette is 1 mio € waard. Die eerst vb in 2009. In 2012 de eerste helft van de villa , in 2015 de tweede helft.
Stilaan kan ook gedacht worden aan schenking van de roerende goederen : dat is simpeler want daar is een lineair schenkingsrecht van 3 %.
Het algemeen principe is dat men op deze manier de schijf van 27 % kan vermijden. Het vruchtgebruik blijft bij de ouders , zolang één van beide leeft. Die behoudt dus het recht op bewoning , huurgelden en intresten.
Bij het overlijden van de laatste ouders vervalt het vruchtgebruik aan de blote eigendom , zonder successierechten.

De tarieven van schenkingsrechten onroerend goed vind je hier.

Bespreek het eens met een notaris of een financiëel analist.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”