[Juridisch] Onwaarheid in akte

Rany
Topic Starter

[Juridisch] Onwaarheid in akte

#1 , 03 jun 2009 23:14

Via mijn overleden vader erf ik en mijn broer de volledige nalatenschap van onze nonk.

Vandaag ontving ik via de notaris de akte, het zou gaan om 2 huizen, 4 bouwgronden en cash

Echter viel me iets vreemd op in de akte.
Hierin heeft mijn broer laten opnemen dat hij samenwoonde met onze nonk ten behoeve van zijner verzorging. Dit op basis van een getuigenverklaring.

Aangezien dit niet zo is (nonk woonde alleen en kon zelf in zijn hulp voorzien) heb ik de notaris gecontacteerd met de vraag wat dit wilt betekenen, uit dit (onvriendelijk) gesprek blijkt dat mijn broer nu aanspraak kan doen op verminderde belastingen.

De notaris stelt dat ik niets kan ondernemen en als ik de akte niet onderteken ik kosten moet betalen per dag dat ik de uitvoering vertraag.

Nu wil ik graag weten welk de impact van deze fraude is?

Wij hebben namelijk enkele maanden geleden een compromis getekend om een huis te kopen, en deze erfenis kan een rol spelen in de hoeveelheid die we gaan lenen of een soort van overbruggingskrediet gaan nemen met de erfenis als voorlopig onderpand.

Als ik teken ben ik dan aansprakelijk voor de fraude van mijn broer?

welke zijn de kosten die ik moet betalen als ik weiger te tekenen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 04 jun 2009 08:43

Bedoelt U met akte de nog in te dienen aangifte van nalatenschap?

Rany
Topic Starter

#3 , 07 jun 2009 20:27

Inderdaad,
ik vermoed dat het zal gaan om een aangifte.
Ik ken er weinig van... dit in tegenstelling tot broer.

Wat en hoe zit het met een weigering?
Of kan ik eisen dat men de tekst aanpast?

Of ben ik niet verantwoordelijk voor zijn fraude?

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”