terugkomen op erfenis

lala
Topic Starter

terugkomen op erfenis

#1 , 23 aug 2009 20:19

hallo iedereen,

ik had een vraag ivm met het erven:
Mijn ouders hebben jaren geleden samen een huis gekocht, mijn moeder is gestorven en ik heb ben daarna naar het gerechtsgebouw geweest om mee tegeven dat ik geen deel wou van mijn moeders kant. Dit heb ik ook laten weten aan de notaris en heb daarvoor een formulier van ontvangen....echter nu heb ik spijt en wil ik terug deel hebben op mijn moederskant
KAn dit? ik heb hier en daar al 2 versies vernomen , dat hetniet kan en dat het wel kan..iemand raad?
Mijn papa wil me indien mijn beslissing niet omkeerbaar is een groter deel aan mij geven, zodat mijn broers en zussen uiteindlijk hetzelfde zullen ontvangen wanneer mijn vader het huis verkoopt
ik vind de beste oplossing dat ik niet aan het deel van mijn vader kom , maar mijn gedeelte van mijn moeder terugkrijg

wat doen?

dank jullie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 24 aug 2009 21:48

Men kan een erfenis die men verworpen heeft nadien toch nog aanvaarden zolang niemand anders ze ondertussen aanvaard heeft.

lala
Topic Starter

#3 , 25 aug 2009 10:13

de aanvaarding is door de rest destijds al gebeurt...
kan ik nu nog steeds mijnbeslissing van destijds herzien?

dank

Reclame

j.demoor

#4 , 25 aug 2009 10:31

“Art.790.Zolang tegen erfgenamen die een nalatenschap verworpen hebben, geen verjaring is verkregen van het recht om te aanvaarden, blijven zij bevoegd om de nalatenschap alsnog te aanvaarden, indien deze niet reeds door andere erfgenamen is aanvaard; onverminderd evenwel...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat de nalatenschap van uw moeder reeds door andere erfgenamen is aanvaard,zodat u niet meer bevoegd bent om die nalatenschap alsnog te aanvaarden.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

Uw vader kan u uit zijn vermogen het equivalent schenken,onder levenden of bij testament,van wat u uit moeders latenschap verwierp. Indien hij hierbij zijn beschikbaar deel overschrijdt dan kunnen de andere bevoorrechte erfgenamen dit bij zijn overlijden doen inkorten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”