Vraag ivm erfenisrechten en overlijden

Bicky
Topic Starter

Vraag ivm erfenisrechten en overlijden

#1 , 27 okt 2009 09:47

Mijn grootmoeder is aan de heel slechte kant en ik vermoed dat ze eerstdaags de pijp aan maarten zal geven :(
Toch wil ik niet onvoorbereid blijven en al enkel stappen ondernemen of onderzoeken. De dood komt nu eenmaal sneller dan men denkt.

Mijn grootmoeder had 1 kind: mijn moeder: zij kwam te overlijden in 1991. Mijn moeder en vader waren op dat moment aan het scheiden.
Mijn grootvader is gestorven in 1977. Nog voor mijn geboorte.
Verder heb ik geen zussen of broers.
Mijn grootmoeder haar zussen en broers zijn allemaal dood.
Dus de enige die nog leeft is mijn vader - waar ik niet meer tegen praat - en dus de kinderen van die zussen en/of broers van men grootmoeder.

Ben ik correct dat ik als enige erfgenaam kan beschouwd worden? Of hebben die mensen ook hun recht op een erfdeel en hoeveel is dat dan?
Deze mensen hebben namelijk nooit naar haar omgekeken dus ik voel me een beetje misselijk bij die gedachte.

Ook is er geen testament opgemaakt, dat heeft ze me toevertrouwd. Op haar bankrekeningen is er geen volmacht toegekent, dus ik zal onmogelijk aan deze sommen kunnen om haar begrafenis te betalen ... of niet?
Heb ik een verklaring van erfrecht nodig om dit te omzeilen en betaal ik dan al onmiddelijk successierechten?

Heel veel vragen, maar dit is allemaal nieuw voor mij.
Met haar verliest het laatste familielid van mij :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 okt 2009 14:08

Als enige afstammeling van uw grootmoeder , ben jij de enige erfgenaam van haar ganse vermogen.
Deel ten gepaste tijde het overlijden mee aan de bank : zij zullen dan zeggen welk dokument u nodig heeft. Misschien een akte van bekendheid bij de vrederechter of een verklaring van de Registratie. U kan dan over de tegoeden beschikken. De betaling van de begrafeniskosten kan al direkt geschieden van de rekening van grootmoeder.
Binnen de vijf maanden na het overlijden moet je een aangifte van nalatenschap (laten) doen bij de Registratie, waarna je bericht krijgt hoeveel successierechten je moet betalen. Als erfgenaam 'recht in lijn ' valt dat nogal mee.
Voor roerend en onroerend apart ,
deel tot 50.000 € : 3%
schijf van 50 tot 250.000 € = 9 %
daarboven : 27 %.

Wat betreft het huis : het zou kunnen dat U reeds een deel in blote eigendom bezit , nl. het deel dat uw moeder heeft geerfd als haar vader stierf. De Registratie kan U daarover inlichten. Informeer U daar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bicky
Topic Starter

#3 , 27 okt 2009 19:49

Dus er is helemaal geen sprake van 'kloven' of zo?

Reclame

wanton

#4 , 27 okt 2009 22:01

U bent een afstammeling , erfgenaam in rechte lijn. In zo'n situatie is er geen sprake van kloving.

Kloving kan voorkomen bij de erfenis van een alleenstaand persoon zonder afstammeling, broers of zusters. Zijn erfenis wordt 'gekloven' : één helft voor de vaderlijke lijn , andere hellft voor de moederlijke lijn. Dit is hier niet van toepassing.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 28 okt 2009 15:48

“Art.739.Plaatsvervulling is een fictie van de wet, volgens welke de vertegenwoordigers in de plaats, de graad en de rechten van de vertegenwoordigde treden.”(Burgerlijk Wetboek).

‘de vertegenwoordiger’ bent u en ’de vertegenwoordigde’ is uw overleden moeder.

Ik ga ervan uit dat uw moeders ouders getrouwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract,zonder eigen vermogen en zonder testament na te laten.

Sedert grootvaders overlijden was grootmoeder volle eigenaar van haar helft van het gemeenschappelijk vermogen en vruchtgebruiker van de helft die haar echtgenoot naliet. Uw moeder erfde haar vaders nalatenschap in blote eigendom. Bij uw moeders overlijden vervulde u haar plaats.

Bij grootmoeders overlijden wordt de blote eigendom van rechtswege volle eigendom(zonder successieaangifte en successierechten) en erft u ALLEEN bovendien grootmoeders nalatenschap in volle eigendom.

Begrafenisfacturen worden gewoonlijk door de bank vereffend uit de rekeningen van de nalatenschap.

Voor de overige banktegoeden is een verklaring van erfrecht of een akte van bekendheid(art.600 Ger.W.) vereist.

U dient aangifte te doen van de successie en de successierechten te betalen die de ontvanger zal bepalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Bicky
Topic Starter

#6 , 01 nov 2009 15:09

Ik heb gehoord dat zo een berekening van sucessierechten maanden kan duren (een half jaar om precies te zijn). Is dit waar?
En betekent dit dat ik tot die tijd eigenlijk niets kan doen?
Het huis te koop zetten of aan haar rekening geraken? (om achterstallige betalingen uit te voeren). Want de kosten voor het huis stapelen zich in tussentijd wel op natuurlijk.

wanton

#7 , 01 nov 2009 21:10

U bent erfgenaam van uw grootmoeder van het moment dat zij is overleden. Wend U tot de bank , zij zullen U zeggen welk dokument u moet voorleggen om over de gelden te beschikken. Weet dat vb. de begrafeniskosten direkt kunnen betaald worden via de bank.
U moet binnen de 5 maand een aangifte van nalatenschap (laten) doen en de Registratie laat daarna weten hoeveel U moet betalen.
Niets belet om ondertussen reeds iets te regelen. Indien U het huis wil verkopen , neemt U best een notaris onder de arm die U met alles kan helpen. Bij een verkoop is alleszins een notaris nodig.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”