erfenis groepsverzekering.

Maaikekat
Topic Starter

erfenis groepsverzekering.

#1 , 31 mar 2010 20:29

Mijn vader is overleden en is hertrouwd voor de derde keer. 6 jaar geleden heeft hij een groepsverzekering van zijn werk uitbetaald gekregen. Nu hebben wij van de notaris een brief gekregen met daarbij zijn laatste testament gevonden in de kluis van 1991. Daarin staat dat de groepsverzekering (toen nog niet uitbetaald) naar zijn vrouw moest gaan. En dat de kinderen enkel het wettelijke erfdeel krijgen. Waarschijnlijk is alles op haar naam gezet zodat de kinderen het minimum krijgen(niets). Kan de uitgekeerde groepsverzekering volledig uit de erfenis gehaald worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 apr 2010 21:49

Beste ,

dat testament heeft mi. geen waarde meer. De groepsverzekering (GVZ) is uitbetaald aan uw vader. Zuiver juridisch gezien is er op het moment van zijn overlijden geen GVZ meer . Er is wel een kapitaal dat van die GVZ komt , maar dat kapitaal zal op dezelfde manier behandeld worden als zijn andere roerende goederen.
Dit is de gebruikelijke procedure als de GVZ uitbetaald is aan de werknemer bij pensioensleeftijd , voor zijn overlijden.

De gegeven info is beperkt daarvoor , maar ik durf veronderstellen dat dat kapitaal volledig tot het 'eigen vermogen' van vader behoort. Zodat al zijn kinderen de blote eigendom verdelen en zijn vrouw het vruchtgebruik bekomt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”