Groepsverzekering - successie betalen of niet

Annemie.V
Topic Starter

Groepsverzekering - successie betalen of niet

#1 , 19 apr 2010 18:17

Mijn broer is onlangs overleden en ik ben, als zijn zuster, zijn enige wettelijke erfgenaam.
Hij had op zijn werk een groepsverzekering (verplicht voor alle werknemers) die ook een uitkering voorziet bij overlijden. Er was geen begunstigde aangeduid in het contract.
Ik heb ondertussen van de verzekering reeds een vereffeningsafrekening ontvangen. Er wordt een liberatoire belasting ingehouden deels van 16,66 % en deels van 10,09 %.
Ik ben aan de ambtenaar van de registratie gaan vragen of de uitkering van deze groepsverzekering in de successieaangifte diende te worden opgenomen, doch deze deelde mij mee dat een groespverzekering in principe niet moet aangegeven worden (mondeling en dus geen schriftelijk bewijs). Ik las op dit forum daarover al andere berichten.
Kan iemand mij hierover uitsluitsel geven ? Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 19 apr 2010 19:16

Volgens mij wel aan te geven want het valt niet onder de uitzonderingen op het einde van artikel 8 Wetboek der successierechten (echtgenoten en kinderen tot 21 zijn vrijgesteld).

wanton

#3 , 19 apr 2010 19:17

Zuiver juridisch gezien moet een groepsverzekering die uitbetaald wordt , niet aangegeven worden in de nalatenschap , omdat deze verrichting uiteindelijk een zaak is tussen de verzekeringsmaatschappij en de begunstigde.
Maar : dit neemt niet weg dat er toch successierechten moeten betaald worden. Dit volgens art. 8 §3 wetb. Succ. , betreffende overdrachten en beschikkingen gelijkgesteld met overgaangen uit oorzaak van dood. Dwz. de uitbetaling is hier gebeurd omwille van en door toedoen van een overlijden.
Deze uitkeringen zijn evenwel vrij van successierechten mits 3 voorwaarden:
1. iedereen in het bedrijf moet meedoen (niveau bedrijf)
2. de contracten moeten goedgekeurd zijn door de controlecomités van de verzekeringen (niveau maatschappij)
3. uitbetaling geschiedt aan de overlevende echtgenoot/ote of kinderen onder 21 jaar

Dit laatste is niet het geval dus jij zal moeten successierechten betalen (30-55-65 %) . De afgehouden bedragen vertegenwoordigen de personenbelasting , daar zal je ook aangifte moeten doen.
Daarom is het dus best dat je toch aangifte doet in de nalatenschap. De registratie wordt sowieso op de hoogte gebracht door de verzekeringsmaatschappij.

PS :De vrijstelling is niet van toepassing bij uitbetaling aan andere personen dan die vermeld onder nr 3 ; ook niet aan de wettelijk samenwonende partner.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Creatief

#4 , 19 apr 2010 19:53

Wanton, is er ook geen verschil wanneer je de groepsverzekering ooit zelf hebt betaald of wanneer enkel het bedrijf de premies altijd heeft betaald?

wanton

#5 , 20 apr 2010 21:42

Zuiver juridisch gezien worden alle premies voor een groepsverzekering gestort door de werknemer. Zelfs als de werkgever de stortingen doet , is dat in naam van de werknemer als onderdeel van de verloning.
In het gemeenschapsstelsel is dat dus met gemeenschapsgeld.( loon= gemeenschap)
Is voor een GVZ van weinig belang , zolang het de LLE is die begunstigde is.

Voor een gewone levensverzekering , waarvan de premies betaald zijn met gemeenschapsgeld , moet idd slechts de helft van de netto-uitgekeerde verzekering worden opgenomen in de nalatenschap.
Toet-anch-Amon

Creatief

#6 , 21 apr 2010 21:20

Bedankt Wanton voor je antwoord. Zo had ik juridisch nooit bekeken.

Nillis

#7 , 11 okt 2010 09:47

Beste,

Kan iemand mij ook toelichten welk bedrag van de groepsverzekering er juist in de aangifte moet gebracht worden?
Het netto uitgekeerde bedrag of het contractuele kapitaal?

Contractueel kapitaal
+ winstdeelneming
=bruto bedrag
- eenmalige voorheffing (16,66%)
= netto bedrag

bedankt

wanton

#8 , 11 okt 2010 13:36

Omdat de uitbetaling van een groepsverzekering bij iemands overlijden dikwijls aanleiding geeft tot vrijstelling van successierechten , zou ik graag meer info daarover verkrijgen.

Wie is overleden , hoe oud was die? Wie zijn de erfgenamen? Aan wie is de verzekering uitbetaald en wat was diens relatie met de overledene?
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”