verkoop huis : venale waarde en gewongen verkoop

MATTERHORN
Topic Starter

verkoop huis : venale waarde en gewongen verkoop

#1 , 05 aug 2010 13:42

Hallo,
Mijn dochter is onlangs definitief gescheiden (3 kinderen ten laste) en de echtgenoot wil het huis verkopen.Mijn dochter wil het huis zelf aankopen met onze financieele steun en indien het huis minder geschat wordt is dit beter voor haar.
Er bestaat zoiets als de economische waarde, de venale waarde en de gedwongen verkoop. De economische waarde is de nadeligste maar wat is de betekenis van de venale waarde bij verkoop?
Als ik mij niet vergis is de gedwongen verkoop het voordeligste als men het zelf wil inkopen.
Weet iemand meer over deze materie, alleszins bedankt om te willen reageren.
Wat ik ook nog wou mededelen is dat mijn dochter getrouwd is met een contract van zuivere scheiding der goederen en haar man nooit heeft willen tussenberide komen in de afbetaling van de lening en zij alles via haar persoonlijke rekening heeft betaald!!!

Graag een reactie a.u.b.
Weet er oemand raad :idea: :idea:
Vele groeten MATTERHORN :P :idea: :?
PLUK DE DAG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 okt 2010 15:36

Er is blijkbaar geen akkoord gesloten bij de scheiding over het huis.
Eerst en vooral , het huis is van beide echtgenoten. Indien zij het huis onderhands van hem koopt , kan zij genieten van de verminderde registratierechten , zelfs aan 1 %. Hiervoor wordt een overeengekomen prijs bepaald , eventueel na een schatting door een deskundige. Bij een openbare verkoop betaalt zij , zoals iedereen , 10 %.
Wat zij ook nog kan doen , eigenlijk had moeten doen , wegens alleen de lening betaald : vragen dat de teveel betaalde bedragen haar worden vergoed. Dit kan een argument zijn bij het uiteindelijke akkoord.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#3 , 04 okt 2010 16:47

vergis ik mij, maar ik dacht dat bij een (gedwongen gerechtelijke) openbare verkoop de mede-eigenaar die zelf de gezinswoning inkoopt toch aan verminderde registratierechten kan doen. Of is dit misschien verschillend in de 3 regio's?

Reclame

wanton

#4 , 04 okt 2010 20:09

Zou kunnen , eylis. Maar voor een gewone openbare verkoop is dat zeker niet het geval!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

MATTERHORN
Topic Starter

#5 , 24 okt 2010 10:38

Hallo Wanton en Eylis,

Hartelijk dank voor jullie antwoord

Vele groeten MATTERHORN
PLUK DE DAG

Terug naar “Successie- & Registratierechten”