schenking of verkopen!

prado
Topic Starter

schenking of verkopen!

#1 , 20 sep 2010 11:36

Even schetsen.Moeder is 85 jaar, woont met viend samen.Het huis is haar eigendom.Het is heel oud.We zijn met 3 kinderen.Wonen niet in de buurt.Onderhoud van huis en tuin word heel moeilijk.Weinig spaargeld.
De vraag is wat is het intressantste, huis verkopen en vb. een sociale woning aanvragen.Of nu het huis schenken aan de kinderen en een woning aanvragen.
Graag advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 sep 2010 14:34

Het huis verkopen en de opbrengst gebruiken voor de huisvesting van moeder. Sociale woning is mogelijk. Gezien haar leeftijd is rusthuis ook een mogelijkheid. Indien het geld weggeschonken wordt of binnen enkele jaren is 'opgesoupeerd' , zal het OCMW evenwel niet tussenkomen voor de kosten van het rusthuis. Dan zullen de kinderen aangesproken worden om de totale opleg te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

prado
Topic Starter

#3 , 21 sep 2010 09:10

Bedankt voor de snelle reactie.(wanton)
Op dit moment is een rusthuis zeker geen optie.(ze is te sterk aan haar sociaal leven gehecht,)En haar vriend is 10 jaar jonger.(dan staat hij ook op straat)
Dus als ik het goed begrijp,in geval dat ze het huis zou schenken aan haar kinderen en ze komt (later)in een rusthuis terecht komt het ocmw niet tussen.En als ze het zelf verkoopt ook niet .........wanneer komen ze dan wel tussen?

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”