Inderdaad, hier zijn niet meteen fiscaalvriendelijke oplossingen voor.. Alhoewel ik één zie die misschien haalbaar is, als uw oom nog een jaar in leven zal blijven tenminste.
Oplossing bestaat erin om uw oom bij u WERKELIJK te laten inwonen i.p.v. in de instelling te laten verblijven. Zo heeft U bijgevolg via een uittreksel van het bevolkingsregister een weerlegbaar vermoeden jegens de fiscus dat uw oom bij u inwoont en jullie een gemeenschappelijke huishouding voeren. (ART. 48 Wetboek Successierechten als ik mij niet vergis..) Hierdoor zult u bij overlijden maar succesierechten verschuldigd zijn in het rechte lijn-tarief, wat een wereld van verschil maakt natuurlijk..

Ik benadruk hier nogmaals dat uw oom 1 jaar voor zijn overlijden bij u moet gedomicilieerd zijn en WERKELIJK bij u hebben ingewoond. (en wees maar zeker dat de fiscus dit verregaand zal uitpluizen)
Ergens een faire oplossing misschien, zo bent u er immers zeker van dat Uw oom in alle rust binnen familiale privékring kan sterven tussen diegenen die hem lief hebben, i.p.v. in de instelling tussen "onbekenden".