registratierechten

freet
Topic Starter

registratierechten

#1 , 24 nov 2010 13:27

x
Laatst gewijzigd door freet op 27 mei 2013 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 nov 2010 17:39

Registratierechten zijn natuurlijk enkel op de prijs van de grond. Maar meetkosten en dergelijke kunnen u wel in rekening gebracht worden , ook het ereloon van de notaris. Dus uw uiteindelijke afrekening van 'kosten ' zal meer dan 10 % bedragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

freet
Topic Starter

#3 , 01 dec 2010 20:45

beste,
idd erelonen en meetkosten zijn ook ter mijner laste ,geen probleem

maar dat de 10 % ook nog eens berekend wordt op de meetkosten (600 euro), dat klopt volgens mij toch niet?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2010 12:15

Volgens mij ook niet, tenzij het is voor de registratie van het landmetersplan. Informeer eens bij de registratie in uw streek zelf.

Poene
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2010 23:21

Nee, de notaris heeft gelijk. Meetkosten zijn een onderdeel van de aflevering van de verkoper. Eigenlijk moet hij ze dragen.

Als de koper ze moet dragen, dan is dit een last die de verkoper of de koper heeft kunnen wentelen. Dit verhoogt de belastbare grondslag. Alle lasten die bij de verkoopprijs komen zijn normaliter ook belastbaar in de registratierechten.

Ja, u moet registratierechten betalen op de meetkosten.

Zie o.a. J. Decuyper, Jaarboek Registratierechten 2008-2009, p. 866.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”