successierechten en mantelzorger

go1707
Topic Starter

successierechten en mantelzorger

#1 , 17 dec 2010 18:20

Moeilijke vraag ! Kan een mantelzorger vermindering van successierechten krijgen, ook al is hij geen familie?
vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 dec 2010 18:24

Neen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 17 dec 2010 19:57

Een mantelzorger krijgt geen vermindering omdat hij mantelzorger is. Vermits het geen familie is van de erflater , valt hij onder catagorie 'vreemden' en betaalt 45-55-65 % successierechten. Voor die categorie is er een beperkte , degressieve vermindering van maximum 2400 € , indien de totale nalatenschap minder bedraagt dan 75.000 €. Degressief : hoe dichter de erfenis bij 75.000 € , hoe minder de vermindering bedraagt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wanton

#4 , 18 dec 2010 09:13

Nu dacht ik zo het volgende : een mantelzorger kan inwonen bij de erflater. Indien dat zo is en zij hebben een gemeenschappelijk huishouden , kan de mantelzorger , via testament , erven. De successierechten zijn dan die van rechte lijn : 3/9/27 %. Indien de totale erfenis minder is dan 50.000 € is er eveneens een degressieve vermindering , zodanig dat op een erfenis van minder dan 12500 € niets moet betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”