telt een schenking als inkomen

brecht
Topic Starter

telt een schenking als inkomen

#1 , 27 dec 2010 16:15

situatie schets

bij het kopen van een huis kunnen wij rekenen op een groot inbreng van mijn schoonouders. we willen hier echter zo weinig mogelijk op betalen, dus dachten we aan een schenking. als deze niet geregistreerd wordt, maar dmv aangetekend schrijven toch rechtsgeldig is kunnen wij die som gebruiken voor onze woning. MAAR...

de vraag: kan de fiscus die officiele (niet geregistreerde) schenking aanzien als inkomen en ons dus hierop belasten.

werkwijze voor legale, niet geregistreerde schenking:
schoonouders sturen naar hun dochter een aangetekend schrijven met datum en plaats van bank en met vermelding een som geld over te maken. in de bank worden bankpapieren opgemaakt, de dochter stuurt via een aangetekend schrijven een 'bedankingsbrief'. en voila... de datum en wil van schenking kan bewezen worden. de schoonouders moeten wel nog minstens 3 jaar leven (ouders zijn ongeveer 50 jaar, dus normaal geen probleem)
dus wij zijn op een wettelijke manier aan het geld gekomen en kunnen de schenking bewijzen. de vraag is dus kan de fiscus deze schenking als een inkomen beschouwen en ons belastbaar inkomen dus optrekken????

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xaviervd

#2 , 27 dec 2010 16:30

Volgens mij kan de fiscus die schenking niet in twijfel trekken, tenzij ze over andere informatie beschikt (bv. een belofte dat jullie dat bedrag later terugbetalen, of een bewijs dat jullie intrest betalen enz).
Bovendien heeft de fiscus wel andere zaken om handen dan zo'n situatie uit te zoeken. Als er geen andere redenen zijn om aandacht te trekken (bv. je bent zelfstandige met een problematisch dossier) dan lijkt me de kans klein dat ze je vragen gaan stellen over de oorsprong van het geld.

Er is echter nog een andere mogelijkheid: Je ouders kunnen je het bedrag lenen zonder intrest. Ook hier maak je een papier op, waarop duidelijk staat dat er geen intrest verschuldigd is. Je ouders kunnen dan in principe wel het geld terugvragen als ze het nodig hebben. Voordeel kan zijn dat ze nog even wachten met een schenking. Wat wat wel riskant is, is een reeks van opeenvolgende schenkingen. Je kan ze dan beter wat uitstellen, en dan binnen enkele jaren een groter bedrag laten schenken (in functie van wat je ouders je al willen schenken bij leven).

Succes!

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 dec 2010 16:58

Een schenking is niet belastbaar in de inkomstenbelasting.
Wel erfenisrechten indien schenker binnen de drie jaar overlijdt.
Kan vermeden worden door de schenking te laten registreren (3 percent registratierecht tussen ouders en kinderen).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wanton

#4 , 27 dec 2010 17:10

Brecht ,
een schenking is geen inkomen. Dus de fiscus heeft daar geen zaken mee wat betreft de personenbelasting. Misschien dat wel de vraag kan komen : hoe heb jij die aankoop betaald? Als alles correct verlopen is , met een lening , eigen spaarcenten , schenking is er geen probleem. De fiscus vraagt zich misschien wel af of de schenker in staat was die schenking te doen. Maar normalerwijze , geen probleem.

Ik stel me wel nog altijd vragen bij die omslachtige procedure om zo'n schenking te doen. Meer bepaald die aangetekende zendingen. Heb ooit gezien dat een lege omslag werd opgestuurd. Wat is belangrijk bij een schenking : de wil om te schenken aantonen en de datum van de verrichting. Voor het eerste : een brief (na de verrichting) opmaken met tegenbrief. De datum : ( die is enkel belangrijk om eventueel de periode van drie jaar te bewijzen) met de originele bankafschriften waar de verrichting op staat ( zowel van schenker als van ontvanger.)
Weet ook dat die schenking van uw schoonouders niet aan U gebeurt. Die is voor uw vrouw/vriendin. En dat bedrag blijft van haar. Indien zij geen inbreng doet , blijft er steeds een vordering van haar vermogen op het gemeenschappelijk vermogen. De brief die bij de schenking wordt opgemaakt , bewijst één en ander. Bij een eventuele scheiding mag en kan zij dat bedrag bij voorbaat opeisen , voor een verdeling.
Toch succes bij uw aankoop!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mikey_1

#5 , 10 jan 2011 09:52

sorry dat ik me hier tussenmeng 8_)

dus, als er iemand meerdere woningen heeft (bijv: 3 woningen) en hij heeft 3 kinderen. (laten we zeggen 18,20 en 22 jaar)

om successie rechten te vermijden, kunnen de ouders de woningen verkopen aan hun kinderen, maar de kinderen hebben teweinig geld om dit te doen.
dus bijv: het eerste huis is 150 000 € waard. de zoon heeft maar 50.000 op zijn spaarboek staan, de ouders schenken hem 100.000 euro zodat hij het huis kan kopen. (de ouders krijgen zo hun 100.000 euro terug en schenken op hun beurt die 50.000 euro terug aan hun zoon)

daarna willen de ouders hetzelfde doen voor het 2 de huis, voor hun 2 de zoon, etc..

mag dit wettelijk?

wanton

#6 , 10 jan 2011 14:41

Ten eerste , moet men zich afvragen of een huis verkopen aan zijn kind(eren) wel de goede methode is. Successierechten( 3 -9 %) zijn in alle geval minder dan de registratierechten (10 %).
Maar deze handelswijze is volledig wettelijk. alleen zal later , bij de dood van de ouders , moeten nagezien worden of alle kindren evenveel geschonken gekregen hebben vanwege de ouders. Daar zal dan toch een compensatie moeten gebeuren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”