schenking van roerende goederen in onverdeeldheid

fne
Topic Starter

schenking van roerende goederen in onverdeeldheid

#1 , 31 dec 2010 13:51

Kan iemand mij vertellen wat het nut is van het schenken van roerende goederen in onverdeeldheid.

Het betreft volgende situatie:
Ouders willen in het kader van de aankoop van een onroerend goed hun twee zonen een schenking doen via bankgift.
Hiertoe stellen ze een (lijvig) contract op met rechten/plichten zoals dit wel meer gebeurd (onbeschikbaarheid van de geschonken goederen, conventionele terugkeer, financiële last, ...).
Het geld willen ze storten op één rekening in onverdeeldheid voor gelijke delen op naam van hun 2 zonen.

De uiteindelijke bedoeling is dat de twee broers hiermee de aankoop financieren van de naakte eigendom van het onroerend goed die de ouders wensen aan te kopen.

1. Wat is het nut om deze geschonken roerende goederen in onverdeeldheid te laten ?
(is het niet beter van dit op twee apparte rekeningen te plaatsen en van daaruit elk zijn deel van de transactie te laten doen ?)
2. Wie heeft er voordeel bij een dergelijke constructie ?
3. Welke nadelen zijn aan een dergelijke constructie verbonden ?
4. Is een dergelijke constructie niet al te doorzichtig voor de fiscus en zal deze hier dan niet wat graag op inhakken ?

Alvast dank bij voorbaat om op deze vragen een antwoord te formuleren

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 31 dec 2010 14:26

oei, beetje vreemde combinatie van 2contructies...
enerzijds een schenking van de ouders aan 3 zonen, (dat kan maar daar komt dus schenkingsrecht op)
waarmee de zonen - als ik het goed voorheb - de naakte eigenom van een hus kopen waarvan de ouders enkel het vruchtgebruik houden.
Beide conructies bestaan. Maar in combinatie met elkaar inderdeed nogal ingewikkeld om te analyseren...
Door een notaris uitgedacht?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 31 dec 2010 15:31

1. Wat is het nut om deze geschonken roerende goederen in onverdeeldheid te laten ?
(is het niet beter van dit op twee apparte rekeningen te plaatsen en van daaruit elk zijn deel van de transactie te laten doen ?) Aangezien het geld onmiddellijk gebruikt wordt om naakte eigendom in onderdeeldheid aan te kopen maakt het geen verschil uit.
2. Wie heeft er voordeel bij een dergelijke constructie ? De kinderen zullen later geen erfenisrechten moeten betalen.
3. Welke nadelen zijn aan een dergelijke constructie verbonden ? De ouders kunnen niet vrijelijk beschikken over de eigendom, bijv. niet verkopen om hun rusthuis te betalen.
4. Is een dergelijke constructie niet al te doorzichtig voor de fiscus en zal deze hier dan niet wat graag op inhakken ?
Indien de diverse stappen correct worden uitgevoerd kan de fiscus deze constructie moeilijk betwisten. Het is alleszins een nogal courante juridische constructie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wanton

#4 , 31 dec 2010 16:21

1. Omdat ooit , bij overlijden van (één van) de ouders , nazicht kan gedaan worden door de Registratie bij de kinderen hoe zij hun deel in de aankoop betaald hebben , is het mi. toch beter dat de schenking aan ieder van de kinderen apart en individueel gebeurt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

fne
Topic Starter

#5 , 02 jan 2011 10:21

@ eylis: inderdaad mede bedacht in samenwerking met een notaris
@roharro:
1. ... als ik je goed begrijp dan heeft dit geen toegevoegde waarde ? Maakt het de zaken dan niet extra complex ?
2. ... je bedoelt bij de vruchtgebruik contructie ? Maar is er een bepaald voordeel aan het "in onverdeeldheid" laten van de roerende goederen ?
3. ... inderdaad dat had ik ook al hier en daar kunnen terugvinden, maar dat wordt dan uiteindelijk opgevangen door één van de clausules uit het schenkingscontract waarbij de broers de "uitzonderlijke kosten" toegewezen worden. Hierbij hebben zij contractueel de plicht om alle uitzonderlijke kosten aangegaan ten behoeve van de gezondheid van de ouders als de kosten uit een onderbrenging in een rusthuis te dragen in de mate dat deze kosten de mogelijkheden van de ouders overschrijden en in de mate dat ze niet ten laste worden genomen door een mutualiteit of verzekering.
4. In punt 4 interesseert mij dan hoofdzakelijk de juiste volgorde van de stappen. Kan je me hier wat meer over vertellen. Ik las eerder al iets van het feit dat er voldoende tijd zou moeten zijn tussen het moment van de schenking en het ogenblik waarop de aankoop van het onroerend goed aangekocht wordt. Houdt dit steek of is dit praat van 't straat ?
@wanton
Ja, ik had ook al zo'n vermoeden dat dit één van de risico's van deze constructie kon zijn.

Als ik het kort mag samenvatten:
De constructie van het schenken van roerende goederen in onverdeeldheid maakt de zaken onnodig complex en biedt geen noemenswaardige toegevoegde waarde en houdt bovendien een bijkomend risico in dat het extra aandacht trekt bij de registratie.
Bij de onroerendgoed transactie is vooral van belang dat de omzetting van het roerend gedeelte naar een vruchtgebruik constructie op de juiste manier gebeurt.
Of mis ik nog iets ?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”