Levensonderhoud van ouders bij wettelijk samenwonen

cinque
Topic Starter

Levensonderhoud van ouders bij wettelijk samenwonen

#1 , 03 jan 2011 21:13

Beste,

Wij zitten met de volgende onduidelijkheid. Wij willen gaan wettelijk samenwonen, maar art. 1477 §6 baart ons zorgen. Indien een van ons twee komt te overlijden, en diens ouder(s) zijn/is behoeftigde is de overlevende partner dan levensonderhoud verschuldigd aan de ouders van de overledene???

met vriendelijke groet
Cinque

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2011 23:07

U bent niet gehuwd de enige overeenkomst is tussen u en uw wettelijk samenwonende partner. 8_)

wanton

#3 , 04 jan 2011 12:18

Jawel ,
sinds de wet van 28 maart 2007 , waarbij de wettelijk samenwonende partner automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning verkrijgt en het mogelijk is door aanvulling van het testament de ouders te onterven ten voordele van de partner , is het mogelijk dat die partner in het levensonderhoud van de ouders van de overleden partner moet voorzien. Deze bijdrage is evenwel beperkt tot de erfrechten die deze ouders verliezen aan de langstlevende wettelijk samenwonende partner. Die onderhoudsplicht bestaat ook ten voordele van behoeftige kinderen van de wettelijk samenwonende partner.

Het is dus best mogelijk dat het OCMW een terugvordering wegens onderhoudsplicht doet bij de wettelijk samenwonende partner van een vooroverleden kind. Dit kan ook bij de weduwnaar/weduwe van een vooroverleden kind.
Deze bepaling mag mi. geen beletsel zijn , wegens andere voordelen, om tot registratie van wettelijk samenwonen over te gaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

eylis

#4 , 04 jan 2011 15:58

zeg wanton, ik heb in dat verband een vraagje: wil dat dan zeggen, als iemand na wettelijk samenwonen weduwe(naar) wordt, en daarna een nieuwe relatie aangaat (trouwen of wettelijk samenwonen), hij dan de onderhoudsverplichting voor 2 opeenvolgende series schoonouders en stiefkinderen meesleept?
Of vervalt de vorige onderhoudsplicht nadat je hertrouwd bent of opnieuw wettelijk samenwonend?
Je zal maar ns een paar keer pech hebben....voor je het weet sleep je een peleton schoonouders mee waar je verantwoordelijk voor blijft...

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 jan 2011 23:10

zeg wanton, ik heb in dat verband een vraagje: wil dat dan zeggen, als iemand na wettelijk samenwonen weduwe(naar) wordt, en daarna een nieuwe relatie aangaat (trouwen of wettelijk samenwonen), hij dan de onderhoudsverplichting voor 2 opeenvolgende series schoonouders en stiefkinderen meesleept?
Of vervalt de vorige onderhoudsplicht nadat je hertrouwd bent of opnieuw wettelijk samenwonend?
Je zal maar ns een paar keer pech hebben....voor je het weet sleep je een peleton schoonouders mee waar je verantwoordelijk voor blijft...
Het betreft een grijze zone met tegenstrijdige wetgeving. Zie o.a.
http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/OCMW- ... ichtig.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Weduwen/weduwnaars zonder kinderen hebben geen onderhoudsverplichting jegens ex-schoonouders.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#6 , 05 jan 2011 16:50

In eerste instantie moet men geërfd hebben van de overleden partner , alvorens men moet bijdragen. Dat is niet altijd het geval. Bovendien is , in hoofde van de onderhoudsplichtige , het wettelijk barema van kracht waar bepaald wordt hoeveel hij maximum moet bijdragen. Dit bedrag moet eventueel verdeeld worden over meerdere begunstigden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”