successierechten ontduiken

TheM
Topic Starter

successierechten ontduiken

#1 , 11 feb 2011 09:36

Tante recentelijk overleden.
Vier testamentaire erfgenamen waarvan één volmachthouder van alle rekeningen.
Voor het overlijden werden door de volmachthouder alle (spaar)rekeningen (op één na) en kluis leeggehaald.
Na het overlijden werden alle waardevolle voorwerpen uit haar huis verwijderd (door de vier erfgenamen).
Mogelijks giften uitgedeeld in de laatste drie jaar.
Bovenstaande feiten (ik kan ze niet bewijzen - tenzij de bank zou meewerken) werden zeker niet aangegeven ifv van het successiedossier.
Heeft het zin hiertegen klacht in te dienen, het dossier te laten onderzoeken en tot welke instantie(s) moet ik mij richten?
Heb ik daar als niet-erfgenaam kosten aan ?

met dank,

TheM

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 feb 2011 11:40

Ik dacht dat dat stilaan de wereld uit was , het leegmaken van de rekeningen vlak voor iemands overlijden. Niet dus!
Indien U zich benadeeld voelt en geen bewijzen krijgt van de verdeling onder alle erfgenamen , kan u als erfgenaam inzage vragen van de verrichtingen op die rekeningen. Zo weet U hoeveel er beschikbaar was en waar het naartoe is. desnoods vraagt u via de rechtbank inzage. Dan volgt er een bankonderzoek met eventueel straffen en boetes.
Creatief , een forumlid , kan u haar bevindingen meedelen. Deze opzoekingen kosten wel wat. Spreek erover met de andere erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

TheM
Topic Starter

#3 , 11 feb 2011 11:54

Creatief,

als reaktie op voorgaand. Mogelijkheid tot krijgen feed-back bevindingen ?

dank,
TheM

Reclame

vtec

#4 , 11 feb 2011 13:01

Heb ik daar als niet-erfgenaam kosten aan ?
Heb je daar als niet-erfgenaam belang bij?

TheM
Topic Starter

#5 , 11 feb 2011 14:17

Isy

je kan ook onrechtstreeks erven. Maar de situatie in te complex om het op dit forum volledig uit te doeken te doen, ik heb enkel de grove lijnen geschetst.
Ik wilde gewoon mijn positie kennen en de mogelijkheden tot het aankaarten van onregelmatigheden.
Ondertussen al een afspraak gemaakt met een raadsman.
Het is niet de bedoeling om de erfrechten in twijfel te trekken maar wel de erfplichten te laten gelden.

Creatief

#6 , 11 feb 2011 22:28

Ik stuur je een pb aangezien deze situatie gevoelig ligt.

Creatief

#7 , 11 feb 2011 22:33

Creatief , een forumlid , kan u haar bevindingen meedelen. Deze opzoekingen kosten wel wat. Spreek erover met de andere erfgenamen.
Ik zal dit forumlid een pb'tje sturen. :D

Creatief

#8 , 12 feb 2011 19:59

TheM, ben je verdwenen?

joris boris

#9 , 13 feb 2011 14:11

Beste TheM.

Ik was destijds ook een wettelijke erfgenaam van mijn nonkel. Hij had echter een testament gemaakt ten voordele van geburen die hem hielpen.Ik stond er niet bij.
Onmogelijk hier iets tegen te doen.Veel last , miserie en kosten mee gehad.

Bematix

#10 , 13 feb 2011 23:08

Beste TheM

Indien uw tante overleden is zonder reservataire erfgenamen na te laten mag zij bij testament nalaten aan wie zij dat wenst, doch indien deze testamentaire erfgenamen op een bedrieglijke manier de administratie proberen te misleiden, dan kunnen zij al hun rechten in deze nalatenschap verliezen.

Indien er grote sommen geld verdwenen zijn van de bankrekeningen, dan is het gemakkelijk om dit na te gaan, want de registratie kan zelf (indien zij dit nodig acht) een historiek vragen van alle bankrekeningen en de bewegingen volgen die gedurende de laatste 3 jaar voor haar overlijden plaatsvonden.
Als uit deze historiek blijkt dat er grote sommen geld verdwenen zijn die niet te verantwoorden vallen, dan spreekt artikel 7 van het Wetboek Successierechten, met name dat er op deze bedragen successierechten zullen geheven worden, die dienen betaald te worden door de erfgenamen.

Zo'n bankonderzoek is lang niet gebruikelijk, maar kan steeds toegepast worden.

Het is veel moeilijker om te bewijzen dat er bepaalde voorwerpen uit de woning verdwenen zijn. De fiscus kan namelijk niet weten welke voorwerpen er allemaal in de woning aanwezig waren, tenzij er erg waardevolle stukken apart verzekerd waren zoals bv. een waardevol schilderij.

In zulke situaties moet je wel een sterk dossier hebben en zeker een raadsman onder de arm nemen, wat ik bij deze sterk kan adviseren.

Grtz!

Creatief

#11 , 14 feb 2011 08:49

Beste TheM

doch indien deze testamentaire erfgenamen op een bedrieglijke manier de administratie proberen te misleiden, dan kunnen zij al hun rechten in deze nalatenschap verliezen.

Grtz!
Welke wet verwijst hiernaar?
Staat de aangifte van SSR niet los van de burgerlijke verdeling?

Creatief

frieda.M

#12 , 14 feb 2011 16:45

Vraagsteller sprak over onrechtstreeks erven. Kan iemand mij uitleggen wat dit betekend aub
Mijn berichtje en dit van twee anderen is niet meer zichtbaar, daarom dit vraagje nogmaals, ik begrijp onrechtsstreeks erven echt niet.

Bematix

#13 , 14 feb 2011 18:13

Beste TheM

doch indien deze testamentaire erfgenamen op een bedrieglijke manier de administratie proberen te misleiden, dan kunnen zij al hun rechten in deze nalatenschap verliezen.

Grtz!
Welke wet verwijst hiernaar?
Staat de aangifte van SSR niet los van de burgerlijke verdeling?

Creatief
Het fiscale aspect moet inderdaad losgekoppeld worden van het burgerlijke aspect, ik ben iets te snel geweest met deze zin.

Dank voor de verbetering!

wanton

#14 , 14 feb 2011 20:21

Vraagsteller sprak over onrechtstreeks erven. Kan iemand mij uitleggen wat dit betekend aub
Mijn berichtje en dit van twee anderen is niet meer zichtbaar, daarom dit vraagje nogmaals, ik begrijp onrechtsstreeks erven echt niet.
Ik veronderstel dat die met onrechtstreeks erven bedoelt , dat hij spreekt namens iemand die nu wel erft en dat hij daar moet van erven. Misschien is zijn moeder nu de erfgenaam. Als die benadeeld wordt , is hij later ook een benadeelde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

TheM
Topic Starter

#15 , 15 feb 2011 13:27

Prima veronderstelling wanton.

veel gehad aan het pb van Creatief.
Waarvoor nogmaals dank.

TheM

Terug naar “Successie- & Registratierechten”