opeenvolgende overlijdens

antoine1373
Topic Starter

opeenvolgende overlijdens

#1 , 06 mar 2011 09:47

Een gehuwd koppel met één kind overlijdt op dezelfde dag. De vrouw in de voormiddag in een ziekenhuis, de man in de namiddag in een ander ziekenhuis. Moet de devolutie toegepast worden op de eerste nalatenschap, of zijn het gewoon 2 aangiften van elk de helft der gemeenschap ?
In het eerste geval erft de langstlevende het vruchtgebruik, maar een bijzondere regel (art. 69 van het wetboek drr successierechten) zegt dat voor het berekenen van de rechten geen rekening wordt gehouden met dat vruchtgebruik bij overlijden van de vruchtgebruiker binnen de 6 maanden. Hoe zit dat dan met de vrijstelling van dat vruchtgebruik op de gezinswoning = foetsie ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 06 mar 2011 16:19

Art. 69 houdt in:
In geval van verwerping der gemeenschap door de erfgenamen der vrouw mag het door de overlevende echtgenoot verschuldigd recht niet lager zijn dan het recht dat de erfgenamen hadden moeten betalen.

In de vriendenkring hebben we ook een koppel, die overleden zijn binnen de 8 dagen.
We zijn momenteel bezig met het opstellen van 2 aangiftes. Het registratiekantoor zal de rechten wel nauwkeurig berekenen.

wanton

#3 , 06 mar 2011 18:33

Bij een overlijden op zo'n korte tijd van beide partners , erft de erfgenaam telkens 50 % van ieder ouder , in volle eigendom. Er is geen devolutie van de eerste nalatenschap en er is geen overdracht van vruchgebruik.
Het is niet in art 69 maar 67 van het Wetb. Successiereechten dat dat staat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

antoine1373
Topic Starter

#4 , 07 mar 2011 09:21

't Is wel degelijk art. 67.
Geen vrijstelling voor de gezinswoning dus ?

wanton

#5 , 07 mar 2011 09:52

De vrijstelling gezinswoning is hier alleen van toepassing voor het vruchtgebruik van een helft. Vermits er geen vruchtgebruik wordt aangerekend heb je ook die vrijstelling niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”