Verkopen van bouwgrond aan één van de kinderen

Lis2
Topic Starter

Verkopen van bouwgrond aan één van de kinderen

#1 , 30 mar 2011 15:42

Beste

Mijn man en ik hebben twee kinderen, een eigen huis, een stuk bouwgrond. We zijn getrouwd zonder huwelijkscontract.

Tussen de twee kinderen is een leeftijdsverschil van 20 jaar.

De oudste zoon heeft vroeger toen de grondprijzen nog betaalbaar waren zijn bouwgrond gekocht en we hebben hem goed gesponsord voor de bouw van het huis.

Nu wil de jongste zoon ook bouwen en we willen aan hem de bouwgrond effectief verkopen voor 100.000 euro, dit is 50.000 onder de marktprijs.

Vraag 1: Mogen wij als ouders met de opbrengst van de verkoop doen wat we willen? Vb een luxe wereldreis bekostigen? of moet dit geld verdeeld worden?

Vraag2: Kan de oudste zoon deze verkoop beschouwen als een deel ontlopen erfenis later als de erfenis openvalt of als een van ons beide sterft?

Groeten

Lisette

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 mar 2011 17:32

Het is nog steeds het beste dat u uw beide kinderen hetzelfde geeft en evenveel. Dus zeker niet , de ene geld en de andere een stuk bouwgrond. Daarom ; probeer bij de verkoop nu aan uw tweede zoon te compenseren wat u aan uw eerste zoon hebt gegeven. Leg één en ander uit aan de notaris dat die een correcte notering opmaakt hiervan. De twee zonen dienen op gelijke voet te vertrekken als julle erfenis verdeeld wordt.
Met het geld van de verkoop doet u ondertussen wat u wilt , het is van jullie. Maak die reis , als u wil.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”