wanneer moet ik sucsessierechten betalen?

jurgen13
Topic Starter

wanneer moet ik sucsessierechten betalen?

#1 , 22 apr 2011 16:01

Graag wat raad ivm. het volgende; ouders hebben een eigendom en 4 kinderen,vader komt te overlijden en moeder heeft het vruchtgebruik.
1. hoe is nu de verdeling inzake naakte eigendom ?
2.moeten er nu reeds sucsessierechten betaald worden op het erfdeel in naakte eigendom?
3. wat indien een van de 4 kinderen op dit moment onvermogend is om zijn deel van de evt sucsessierechten te betalen ?
Dank bij voorbaat. :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 apr 2011 20:11

Indien de bezittingen gemeenschappelijk waren behoudt de echtgenote de helft in volle eigendom. Van de andere helft bekomt ze het vruchtgebruik.
De naakte eigendom gaat naar de kinderen.
Zowel op vruchtgebruik als op naakte eigendom moeten successierechten worden betaald.
Meestal worden in onderling overleg de successierechten met gelden uit de erfenis betaald. Indien dat niet mogelijk is kan het onvermogende kind eventueel zijn erfenis verwerpen. De andere kinderen erven dan zijn deel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 22 apr 2011 20:34

Elk van de kinderen erft 1/8 van het huis ,in blote eigendom. Daarvan gaat nog een bepaalde waarde af voor het vruchtgebruik dat bij moeder zit. Deze waarde is afhankelijk van haar leeftijd. (Hoe oud?) Dat is heel uiteindelijk waarschijnlijk minder dan 50.000 € waarop elk kind belast wordt aan een tarief van 3 %. Max te betalen = 1500 €.
Zoals Roharro zegt , erft dat kind in principe ook de blote eigendom van geld. Dat kan aangesproken worden om alle successierechten te betalen. Desnoods kan onderling toch iets afgesproken worden , zonder dat de erfenis dient verworpen te worden. Dat is te drastisch!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”