Wat best doen bij overlijden

BE87
Topic Starter

Wat best doen bij overlijden

#1 , 22 mei 2011 10:39

Beste,

Zelf een leek op juridisch vlak, vandaar mijn inwinning voor advies. Altijd een gevoelig onderwerp, maar daarom niet minder belangrijk! Is er iets aan te doen om de successierechten te omzeilen die men moet betalen bij het overlijden van de legator (klopt deze term)?

Stel als erfgenaam krijgt men een onroerend goed, klopt het dat de erfgenaam belast is met 60% van de waarde van dit onroerend goed? Je kan er vanuit gaan dat de oorspronkelijke eigenaar een natuurlijk persoon is. Daarom ook mijn vraag, wat kunnen we doen om te vermijden dat de erfgenaam 60% belastingen zal moeten betalen? Is een bepaalde structuur/methode mogelijk of kunnen we hier niet onderuit?

Bert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 mei 2011 11:59

Indien u spreekt van tarieven rond 60 % , gaat het waarschijnlijk om de zgn. catagorie 'anderen' . Daarbij is de band tussen eigenaar en begunstigde die van oom en neef , of is er geen familieband. Wel , eerlijk gezegd , voor onroerende goederen is er geen alternatief. Het tarief bij een schenking bij leven ligt ongeveer even hoog als de successierechten. Enkel schenkingen van roerende goederen als geld , effecten ontsnappen daar aan. Wat kan , is dit . Het OG wordt verkocht en het geld wordt via geregistreerde schenking aan de begunstigde gegeven. Kost : 7 %. Wat ook kan : het geld wordt eerst aan de begunstigde geschonken , die dan het onroerend goed koopt. Registratierechten : 10 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

BE87
Topic Starter

#3 , 22 mei 2011 21:10

Bedankt voor uw antwoord, dit is wel zeker al een interessant gegeven.

Indien er wel een band bestaat, dus vader - dochter bijvoorbeeld, hoeveel is het percentage dan? U vermeldt ook dat het geld eerst kan geschonken worden en dan het onroerend goed gekocht. Maar stel dat enkel het onroerend goed het bezit is van de persoon in kwestie, dan kan men theoretisch gezien toch niets schenken, of ben ik mis?

En is er bovendien een zekere termijn waarbuiten de schenking dient te gebeuren tot het overlijden?

Reclame

wanton

#4 , 23 mei 2011 15:16

Indien het gaat om vader-dochter relatie , zijn de successierechten vrij beperkt en doenbaar. Er wordt onderscheid gemaakt , voor de aanslag , tussen roerende en onroerende goederen.
De successietarieven içn dat geval bedragen :
schijf tot 50.000 € = 3 %
50 tot 250.000 € = 9 %
boven 250.000 € = 27 %
De schenkingstarieven bedragen van 3 tot 30 % , waarbij voor een OG to ong. 400.000 € , de successietarieven minder zijn dan de schenkingsrechten.
Het is best dat na een schenking van een onroerend goed , de schenker nog 3 jaar leeft. Anders , indien er nog onroerend goed vererfd wordt , wordt dat hoger belast. het geschonken goed blijft evenwel onbelast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”