Bevoordelen van een kind

leon.khonan
Topic Starter

Bevoordelen van een kind

#1 , 17 jun 2011 11:17

Ik ben weduwnaar en heb 2 kinderen: een jongen en een meisje. Spijtig genoeg komt mijn dochter reeds meer dan 20 jaar niet meer naar huis. Mijn zoon heeft mij steeds gesteund zowel moreel als materieel bij het onderhoud van het patrimonium.

1° Toen hij een 10-tal jaar geleden een woning wou bouwen heb ik hem een stuk grond (was toe eigenlijk bosgrond) geschonken "buiten part". Na de schenking is hij erin geslaagd om een bouwvergunning te bekomen (en dus van bosgrond bouwgrond te maken).

=> Wanneer ik zou komen te overlijden, zal deze grond dan meegerekend worden in de successie (als deel van het vrijbeschikbaar gedeelte)? Indien ja, tegen welke waarde: bosgrond (geschat pro fisco op 62500 bij de schenking) of reële waarde van de bouwgrond (aan huidige prijzen reeds 180000€). Het bos is inmiddels gerooid en er werden door mijn zoon ophogingen gedaan, de tuin werd aangelegd etc. De registratierechten werden betaald, ik veronderstel bij gevolg dat, zelfs indien de grond deel zou uitmaken van de successie dat er toch geen successierechten betaald moeten worden op deze grond. Wat indien de grond op het moment van mijn overlijden niet langer in zijn bezit is...

2° ik wens een vakantiewoning geschat op 200000€ in La Roche aan mijn zoon (of zelfs mijn kleindochter) toe te wijzen: Welke mogelijkheden heb ik en wat zijn daar de gevolgen van op korte termijn (registratie en notarisrechten) en op langere termijn (successierechten)
a) Verkoop van de naakte eigendom?
b) schenking van de naakte eigendom? (mijn leeftijd = 67)
c) testamentaire toewijzing uit het vrijbeschikbaar gedeelte aan mijn zoon of kleindochter.

Belangrijk om weten is misschien dat de schenking van de grond en de vakantiewoning zullen het vrij beschikbaar gedeelte van de successie niet overschrijden (zelfs rekening houdend met de huidige waarden en ze er deel van moeten uitmaken) want er zijn nog andere roerende en onroerende goederen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 jun 2011 17:52

U moet het zo interpreteren. Uw erfenis , op het moment van uw overlijden , bestaat uit 3 keren 1/3 deel. De totale waarde bevat alle op dat moment aanwezige goederen plus alle geschonken goederen , zowel geld als OG , aan de waarde op dat moment , toestand bij schenking. Dus de geschonken grond zal gewaardeerd worden als bouwgrond , zonder iets erop. Die 3 keer 1/3 deel: één deel voor uw dochter , één deel voor uw zoon , één deel vrij beschikbaar. Alles wat u buiten part schenkt aan uw zoon of kleindochter valt in deze laatste categorie. Zolang dat 1/3 deel niet overschreden wordt is er geen probleem. Zoals de situatie nu is zult u moeten zorgen dat uw dochteer haar deel ontvangt.
Wanneer u OG schenkt , moeten er schenkingsrechten betaald worden. Dat goed is dan verdwenen uit uw patrimo,ium , zodat er geen successierechten dienen betaald te worden. Idem voor scehnkingen van geld : bij betaling van 3 % rechten zijn er ook geen successierechten meer verschuldigd. Dat is ook van toepssing voor schenking blote eigendom , waar u rechten betaald op volle eigendom. Toewijzing van een goed via testament brengt wel successierechten mee. Misschien moet u eens (laten) uitrekenen wat voor uw situatie één en ander betekent qua successie- en/of schenkingsrechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

leon.khonan
Topic Starter

#3 , 20 jun 2011 21:16

Indien ik momenteel kom te overlijden betekent dit dan dat mijn zoon successierechten moet betalen op de huidige waarde of de oorspronkelijk waarde waarop registratierechten werden betaald? Ongeacht de kosten die hij gemaakt heeft om het terrein in zijn huidige staat te brengen?
Wat indien op ogenblik van mijn overlijden hij geen eigenaar meer is van de grond? Of bijvoorbeeld de helft van de grond heeft ingebracht in de huwelijksgemeenschap?

Reclame

wanton

#4 , 21 jun 2011 00:23

Indien er schenkingsrechten zijn betaald , moeten er geen successierechten meer betaald worden. Er wordt eventueel wel rekening gehouden met een schenking om een correcte verdeling tussen de verschillende erfgenamen te kunnen doen.
Toet-anch-Amon

leon.khonan
Topic Starter

#5 , 21 jun 2011 15:02

Concreet nu wat zal men nemen als waarde van de grond in de successie (zonder er hierop rechten moeten op te betalen gezien de schenking): de oorspronkelijke waarde bij de schenking of de huidige waarde?

Stel dat er een woning was geschonken en deze werd intussen volledig gerenoveerd? Neemt men dan ook de huidige waarde?

Creatief

#6 , 21 jun 2011 15:49

Indien de fictieve massa wordt samengesteld, dan neemt men de huidige waarde op het moment van de vereffening-verdeling. (gronden)

Indien een huis na schenking gerenoveerd werd, dan moet je dit kunnen bewijzen aan de hand van facturen (materialen + werkuren) en indien mogelijk ook met foto's.

leon.khonan
Topic Starter

#7 , 27 jun 2011 17:17

Wat moet er aangegeven worden indien de begustigde van de schenking (grond) op het ogenblik van het overlijden van de schenker niet langer eigenaar is van de grond.
bvb doordat hij de woning+grond verkocht heeft?

Zou het voor de bepaling van de fictieve massa van de successie iets uitmaken als de genieter van de geschonken grond intussen zelf de naakte eigendom van woning en grond aan zijn eigen kinderen geschonken heeft?

wanton

#8 , 27 jun 2011 18:51

Een goed , zijnde geld of huis , dat door de erflater geschonken werd moet niet meer aangegeven worden in de nalatenschap , want het is verdwenen uit zijn patrimonium. Het speelt ook geen rol wat er daarna mee gebeurd is. Indien de begunstigde zelf al geen eigenaar meer is en het goed heeft doorgescshonken , blijft de verrekening via de fictieve massa wel van kracht. Alleen kan deze begunstigde of de nieuwe begunstigde verplicht worden inbreng in natura te doen. De tegenwaarde van een OG zal in geld uitgedrukt worden binnen de fictieve massa.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”