Ik ben weduwnaar en heb 2 kinderen: een jongen en een meisje. Spijtig genoeg komt mijn dochter reeds meer dan 20 jaar niet meer naar huis. Mijn zoon heeft mij steeds gesteund zowel moreel als materieel bij het onderhoud van het patrimonium.
1° Toen hij een 10-tal jaar geleden een woning wou bouwen heb ik hem een stuk grond (was toe eigenlijk bosgrond) geschonken "buiten part". Na de schenking is hij erin geslaagd om een bouwvergunning te bekomen (en dus van bosgrond bouwgrond te maken).
=> Wanneer ik zou komen te overlijden, zal deze grond dan meegerekend worden in de successie (als deel van het vrijbeschikbaar gedeelte)? Indien ja, tegen welke waarde: bosgrond (geschat pro fisco op 62500 bij de schenking) of reële waarde van de bouwgrond (aan huidige prijzen reeds 180000€). Het bos is inmiddels gerooid en er werden door mijn zoon ophogingen gedaan, de tuin werd aangelegd etc. De registratierechten werden betaald, ik veronderstel bij gevolg dat, zelfs indien de grond deel zou uitmaken van de successie dat er toch geen successierechten betaald moeten worden op deze grond. Wat indien de grond op het moment van mijn overlijden niet langer in zijn bezit is...
2° ik wens een vakantiewoning geschat op 200000€ in La Roche aan mijn zoon (of zelfs mijn kleindochter) toe te wijzen: Welke mogelijkheden heb ik en wat zijn daar de gevolgen van op korte termijn (registratie en notarisrechten) en op langere termijn (successierechten)
a) Verkoop van de naakte eigendom?
b) schenking van de naakte eigendom? (mijn leeftijd = 67)
c) testamentaire toewijzing uit het vrijbeschikbaar gedeelte aan mijn zoon of kleindochter.
Belangrijk om weten is misschien dat de schenking van de grond en de vakantiewoning zullen het vrij beschikbaar gedeelte van de successie niet overschrijden (zelfs rekening houdend met de huidige waarden en ze er deel van moeten uitmaken) want er zijn nog andere roerende en onroerende goederen.