Schenken aan één van de kinderen

Ronan
Topic Starter

Schenken aan één van de kinderen

#1 , 08 jul 2011 10:49

Ik bezit een stuk bouwgrond en wil het schenken of verkopen aan één van mijn drie kinderen. Daarvoor wens ik de huidige waarde te hanteren en te delen door drie om aldus elk kind een gelijk deel te bezorgen. Hoe kan dit geregeld worden zonder dat daar nutteloze kosten gemaakt worden aan allerlei aktes bij de notaris. Het is dus de bedoeling de overdracht op een eerlijke maar op de goedkoopste wijze te regelen. Er is een goede verstandhouding tussen de kinderen, dat schept dus geen enkel probleem. Ikzelf verkeer in goede gezondheid. Een bijkomende hinderpaal is de volgende: de dochter die de grond zal ontvangen heeft een partner die eigenlijk dan ook voor de helft eigenaar zou moeten worden van die grond omdat ze de bedoeling hebben er samen een huis op te bouwen. Als de grond waar de woning op staat geheel van één van de partners is blijkt dat ook een probleem te zijn. Hoe kan dat dan eveneens zonder veel nutteloze kosten geregeld worden? Ik probeerde mij bij een notaris te informeren maar had de indruk dat hij alleen maar oog had om er zelf zo veel mogelijk aan te verdienen. Kan iemand mij hier meer info over bezorgen? Met dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 jul 2011 11:07

Bij schenkingen moet men als leidraad hanteren : men geeft aan alle kinderen evenveel en hetzelfde. Dus schenk die grond aan de drie kinderen in onverdeeldheid. Daarna koopt de dochter de twee anderen uit ( delingsrecht 1 % ipv 10 %). Dit geeft de minste kosten aan schenkingsrechten en aanverwante kosten. Ook is er later geen ruzie mogelijk. Indien de partner van de dochter ( zijn ze getrouwd?) ook eigenaar wil worden , kan je hem 1 % van de eigendom schenken. Dochter en partner kunnen dan elk kopen tot ze 50 % hebben. Raad : andere notaris raadplegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#3 , 08 jul 2011 21:18

Je moet het doen zoals Wanton schreef. De schenking van de volle eigendom aan de alle kinderen, alsook de verdeling en de verkoop ervan kan in één notariële akte geschieden.

Reclame

Ronan
Topic Starter

#4 , 09 jul 2011 09:37

Nee, mijn dochter en haar partner zijn niet getrouwd, ook geen samenlevingscontract, niets dus...
De stap rond 1% aan de partner en dan inkopen tot 50% begrijp ik niet zo goed.
Alvast bedankt voor jullie bijdrage.

wanton

#5 , 17 jul 2011 17:40

Als u de partner van de dochter ook reeds 1 ù schenkt van het totaal , is hij ook deelgenoot van de onverdeeldheid. En kan hij genieten van het 1 % registratierecht.
Toet-anch-Amon

krobber

#6 , 06 sep 2011 23:41

Hallo ,
Ik heb een bijna identiek geval.
Er zijn 3 kinderen en 1 kind zou het huis erven maar er moet een gelijke verdeling zijn.Hierboven lees ik "Dus schenk die grond aan de drie kinderen in onverdeeldheid. Daarna koopt de dochter de twee anderen uit ( delingsrecht 1 % ipv 10 %). Dit geeft de minste kosten aan schenkingsrechten en aanverwante kosten"
Ouders zijn getrouwd met gemeenschap van goederen en schenken een huis twv €300000.
Kan iemand dit aanvullen met concrete cijfers ?

Of is er ook de mogelijk dat de ouders beiden €150000 schenken is dus per kind €50000 = 3 % schenkingskost = €1500 x6 =€9000 totale kost van de schenking.

Alvast bedankt voor de reactie

wanton

#7 , 07 sep 2011 12:06

Wanneer een huis uit de gemeenschap geschonken wordt aan 3 kinderen in onverdeeldheid , zijn er eigenlijk 6 schenkingen. Elke ouder doet een schenking aan elk der kinderen: 6 x 50.000€.
De schenking van een onroerend goed is echter niet aan 3 % , dat is het tarief voor schenkingen van geld.
Voor onroerende goederen : 3 % tot 12.500 € / 4 % schijf 12.500 tot 25.000 €/ 5 % voor schijf 25.000 tot 50.000 € . Is dus : 2125 € per schenking , 6 maal.
Na de schenking koopt het kind dat het huis wenst te verwerven de anderen uit , mits delingsrecht 1 %. Indien die getrouwd is in gemeenschap , moet die dan nog eens het huis in de gemeenschap brengen , zodat de partner mede-eigenaar wordt. Kostprijs daarvan : 25 €.
Ook nog dit : indien de ouders hun huis wegschenken , zullen zij nooit ten laste van het OCMW kunnen zijn indien zij in eeerusthuis terechtkomen.
Toet-anch-Amon

krobber

#8 , 07 sep 2011 13:28

Hallo Wanton ,
Bedankt voor het snelle antwoord.
Als ik het goed begrijp moet de persoon aan wie het huis is geschonken (waarde €300000) nog aan de 2 andere kinderen €100000 overmaken waarop dan nog (1%) €2000 delingsrecht moet worden betaald.Dus kost de totale operatie in het beste geval 12750 + 2000 = €14750 ?

Om dit huis dan op mijn naam te zetten (niet getrouwd) komen er dan op €300000 nog 10% registratiekosten bij in Vlaanderen?

Groeten,
Kurt

wanton

#9 , 07 sep 2011 15:45

1. delingsrecht van 1 % is op totale waarde van 300.000 €. Sorry dat ik dat niet heb vermeld.

2. " Om dit huis dan op mijn naam te zetten (niet getrouwd) komen er dan op €300000 nog 10% registratiekosten bij in Vlaanderen?"

Wat bedoel je daarmee? Geef iets concretere info. Als degene die het huis wenst te verwerven , de twee andere kinderen heeft uitgekocht , is het huis van hem alleen!
Toet-anch-Amon

krobber

#10 , 07 sep 2011 15:52

Klopt,het huis zal dan van hem alleen zijn maar...
Na de schenking moet ik dus nog het huis op mijn naam laten registeren en moet ik dan vermoedelijk nog 10% registratiekosten betalen of is dit niet meer nodig aangezien dit via een schenking gaat ?

Groeten,
Kurt

wanton

#11 , 07 sep 2011 18:24

Yep , na een schenking moet je geen registratierechten meer betalen. Als de andere kinderen zijn vergoed , is het huis van u alleen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”