Huis verkopen voor lagere waarde dan aangifte successie

Jac
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huis verkopen voor lagere waarde dan aangifte successie

#1 , 03 aug 2011 17:15

Wij zouden een huis willen kopen van een familielid (weduwe). Het huis is 2 jaar geleden, bij overlijden van de echtgenoot, aangegeven in de nalatenschap aan een waarde van bijvoorbeeld 200.000€.

Wij kunnen en wensen dit bedrag echter niet te betalen, gezien er nu toch heel wat problemen met het dak, verrotte ramen, enz. opgedoken zijn. Is het mogelijk om dit huis bijvoorbeeld te kopen aan 150.000€ ipv de aangegeven 200.000 indien alle partijen akkoord zijn? Of riskeer je dan problemen met de fiscus? Of is er bijvoorbeeld een maximum verschil wat nog te verantwoorden is?

En wat als de werkelijke waarde nog boven de 200.000 is? Want ik heb er geen heel goed zicht op.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 aug 2011 18:02

U mag dat huis kopen aan een bedrag lager dan het aangegeven bedrag in de nalatenschap. De erfgenamen krijgen evenwel geen successierechten terug. Wat wel een probleem gaat zijn , wat is de houding van de Registratie nu? Het zou best kunnen dat die bij de schatting blijven en dat u registratierechten zult moeten betalen op die 200.000 € of meer , terwijl u wel die 150.000 € aan koopprijs slechts betaalt. U kan argumenteren dat het aangegeven bedrag te hoog was , wegens de problemen die u opnoemt. Neem contact met een schatter , en zorg voor foto's van de probleempunten.
Voor dergelijke gevallen is het altijd beter de aangegeven waardde in nalatenschap zeker niet te hoog te nemen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jac
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 aug 2011 10:33

Dank u voor het antwoord.

Een goede Belg schat de waarde natuurlijk nooit te hoog :wink: . Zal het eens door een neutrale partij laten schatten.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”