terugerven

Jan Solders
Topic Starter

terugerven

#1 , 10 aug 2011 20:07

Man en vrouw zijn gemeenschappelijk getrouwd hebben één kind en geen kleinkinderen
Man overlijdt en kind erft de heft in blote eigendom , vrouw vruchtgebruik op alles.
Daarna overlijdt het kind, dus voor de vrouw.
Erft die vrouw nu opnieuw datzelde gedeelte van haar kind terug in volle eigendom of slechts de helft ervan en de andere helft gaat naar de familie van de vader van het kind in blote eigendom en vruchtgebruik voor de vrouw?

Ik twijfel fel, want in het tweede geval (wat ik toch denk dat het is) is de situatie eigenaardig, want uiteindelijk zal de familie van de vrouw 3/4 en die van de man 1/4 erven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 aug 2011 20:16

Wanneer een alleenstaande zonder kinderen overlijdt , wordt zijn nalatenschap in twee helften gedaan. Eén helft voor moeders kant , één helft voor vaders kant. Langs moederskant is moeder de dichtste verwant , die erft daar alles van. Deze heeft nog altijd haar helft , voor de rest het vruchtgebruik en bekomt idd 1/4 in volle eigendom terug. Langs vaderskant kan een grootouder , of ooms en tantes erven , zelfs meerdere personen dus. Die verdeling 3/4 en 1/4 is in sé correct.
Om versnippering te vermijden is het aangeraden dat het kind een testament schrijft ten voordele van de moeder. Iets dat elk enig alleenstaand kind zou moeten doen als één van de ouders is overleden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan Solders
Topic Starter

#3 , 11 aug 2011 09:35

Dus een alleenstaand kind dient ,als één van de ouders overleden is, best een testament te maken ten voordele van de overblijvende ouder.
Bedankt voor deze zeer goede tip

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”