schenking

Jeroen28
Topic Starter

schenking

#1 , 16 aug 2011 02:56

Hallo,

Ik had een vraag betreffende een schenking.

Situatie als volgt. Beide ouders nog levende en wensen aan hun enigste kind een schenking doen van de gezinswoning. Ouders zijn getrouwd zonder huwelijkscontract. Moet er bij een schenking aan het kind een goedkeuring zijn van beide ouders of niet ? Mocht dit het geval zijn, zijn er uitzonderingen waarop de echtgenoot of echtgenote eigenhandig kan bepalen om toch de schenking verder te zetten zonder de goedkeuring van de andere?

Alvast bedankt.

Jeroen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 aug 2011 13:46

Zoals u het uitlegt , is het huis een gemeenschappelijke eigendom van beide ouders. Ieder ouder geeft zijn helft in die gemeenschap an het kind. Technisch gezien zijn er dus twee schenkingen , telkens van één ouder die een half huis schenkt. Beide ouders moeten dus akkoord zijn om het ganse huis geschonken te krijgen.Indien het huis van slechts één partner is , moet de ander nog zijn akkoord geven om de gezinswoning te schenken. Ik veronderstel dat zij slechts de blote eigendom schenken , met voorbehoud van het vruchtgebruik op de langstlevende. Op deze manier kunnen zij blijven wonen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jeroen28
Topic Starter

#3 , 17 aug 2011 13:32

Hallo,

Alvast bedankt voor de nodige informatie.

Dat is duidelijk. Echter een bijkomende vraag. Als 1 ouder haar deel schenkt en de andere ouder niet, kan er na de schenking, bij een scheiding nadien, het huis dan nog verkocht worden?

Alvast bedankt voor de uitleg!

Met vriendelijke groeten,

Reclame

wanton

#4 , 17 aug 2011 16:15

Ik denk dat , na een scheiding van de ouders , een verkoop de enige oplossing is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 aug 2011 17:01

Ik betwijfel of één van de ouders een deel van de gezinswoning kan/mag wegschenken zonder akkoord eega.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”