aansprakelijkheid foutieve aktenkosten door notaris

id062507
Topic Starter

aansprakelijkheid foutieve aktenkosten door notaris

#1 , 25 sep 2011 14:37

Hallo,

we beginnen met het verhaal anno maart 2005, toen kopen we een nieuwbouwwoning @ een bepaald bedrag en komen we bij een Notaris terecht. Voor onze afspraak krijgen we een bedrag door die we op het moment van ondertekening moeten meebrengen. Tot zover niets aan de hand.

Op de avond van het schrijven en bij het lezen van de akte stelt de notaris vast dat er een vergissing is gebeurt door een van zijn stagiairs volgens en vraagt om cash het klein verschil van de vergissing te betalen. Gelukkig hebben we dit bedrag mee, wij betalen, krijgen een kwitantie en de ondertekening vindt plaats. OK, tot hiertoe raar maar ca va nog.

Maar dan, een maand later (april 2005) krijgen we terug een brief in de bus dat "om onverklaarbare redenen de kosten foutief zijn berekent en of we onmiddelijk willen overgaan tot een extra nastorting van een aanzienlijk bedrag". Nu vielen we toch wel van onze stoel maar na deze brief geen reactie meer ook na nabellen was het telkens iemand van de medewerkers en gingen we teruggebeld worden... niet dus.

Soit, sept 2011, krijgen we, na al die jaren nooit geen nieuws meer te vernemen, een herinnering in de bus met de leuke advocaten dreigementen ed..

Nu de vraag is, kan dit zomaar ? hoe zit het met tot 2x de fouten van deze notaris, hoe zit het met verjaring van deze schuldvordering, kan dit zomaar, extra vragen na ondertekening ed want als ik iets verkoop moet ik ook niet na contractonderhandelingen vrolijk tot 2x toe zeggen van "kan je wat nastorten".

alle tips zijn uiteraard welkom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2011 16:41

Gedurende bijna 6 jaar lang is er blijkbaar niets op papier gezet. Hebben jullie een duidelijke afrekening van de notaris ontvangen? Hebben jullie hierop schriftelijk geantwoord?
De schuld is zeke rnog niet verjaard.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 sep 2011 16:47

Aktekosten zijn geen onderhandeld contract maar wettelijk vastgelegd. Er kan dus met grote objectieve preciesheid aangetoond worden dat er een vergissing was. Bovendien is er nog geen verjaring.
U kunt dus niet anders dan de bijkomende kosten betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

id062507
Topic Starter

#4 , 25 sep 2011 17:55

Gedurende bijna 6 jaar lang is er blijkbaar niets op papier gezet.
>>> Helemaal niets gedurende 6,5 jaar

Hebben jullie een duidelijke afrekening van de notaris ontvangen?
>>> ja, enerzijds in het begin met een berekening van hoeveel we moesten meenemen
>>> en anderzijds een maand na de ondertekening ed waarin er nog een berekening stond

Hebben jullie hierop schriftelijk geantwoord?
>>> neen, op geen enkel schrijven

De schuld is zeke rnog niet verjaard.
>>> wanneer dan wel ?

Dus conclusie: die kerels mogen tot het oneindige fouten maken (vooral in hun ereloon) en telkens gaan bijvragen?

wanton

#5 , 26 sep 2011 19:38

Als de fout zit in de kosten voor ereloon , zou ik niets meer betalen. Registratierechten en derg. , dat is een andere affaire.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”