iemand vruchtgebruik verlenen ; kosten voor de erfgenamen?

octopus
Topic Starter

iemand vruchtgebruik verlenen ; kosten voor de erfgenamen?

#1 , 27 okt 2011 11:09

Volgende situatie:
Ik bezit een woning. Ik ben gescheiden en heb een nieuwe relatie (ongehuwd). Uit mijn huwelijk van destijds heb ik een kind.
Ik wens mijn nieuwe partner het vruchtgebruik van mijn woning te geven mocht ik voortijdig overlijden. De eigendom zelf zou voor mijn kind moeten zijn, maar pas vrijkomen na de dood van mijn partner.
Wat zijn nu de gevolgen voor dat kind indien ik overlijd inzake successierechten?

Het kind is pas van school, heeft geen beschikbare middelen, maar kan (denk ik) de woning ook niet verkopen omdat er levenslang vruchtgebruik voor de nieuwe partner is voorzien.

Kan ik met dergelijk plan (partner krijgt levenslang vruchtgebruik van een woning , maar na diens dood moet de woning naar een kind uit een vorig huwelijk gaan) dit kind in moeilijkheden brengen, en zo ja, welke?
Met vruchtgebruik bedoel ik hier: levenslang gratis wonen, maar wel instaan voor alle kosten van onderhoud en herstelling.

hoe zit dit dan bvb in elkaar wat betreft de erfenisrechten en plichten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 okt 2011 17:48

Beperk in eerste instantie, via testament, de erfenis voor uw partner tot het vruchtgebruik van de woning. Want idd uw kind zal de nodige successierechten moeten betalen. Maar uw kind erft dan ook de volledige eigendom van uw roerende goederen , vb. al uw geld , effecten enzomeer. Met die middelen moet zij in staat zijn de successierechten te betalen. Voor het huis is dat slechts op de blote eigendom , afhankelijk van de leeftijd van de vruchtgebruiker op het moment van uw overlijden. Indien dat niet mogelijk is kan het huis verkocht worden , desnoods met het vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”