verdeling nalatenschap via schenking ?

redak
Topic Starter

verdeling nalatenschap via schenking ?

#1 , 29 dec 2011 15:13

Situatie : 2 ouders getrouwd, met 2 kinderen (ouder dan 30 jaar). Bij 1 ouder werd er een ongeneeselijke ziekte vastgesteld (dokters verwachten overlijden binnen de paar maanden). Ouders bezitten 1 woning en spaargeld. Het huwelijkscontract werd vorig jaar aangepast naar het keuzebeding vermits dit blijkbaar een grote vrijheid heeft om de verdeling van de nalatenschap te regelen na het overlijden.

Mijn vraag gaat voornamelijk over het spaargeld, nl om het te betalen successierechten zo laag mogelijk te houden : stel een vermogen van 360.000 euro. Hiervan is dus de helft eigendom van de langst levende partner, de andere helft valt in de nalatenschap : 180.000 euro. Van deze schijf kan je eventueel onder de 3 erfgenomen (echtgenoot en 2 kinderen) elk 50.000 euro verdelen zo komt dit in de laagste schijf van 3%.

Is er een mogelijkheid om de overige 30.000 euro nog te verplaatsen zonder in de hogere schijf van 9% te komen ?

In eerste instantie dacht ik aan een schenking met betaling van 3% schenkingsrechten, maar als ik het goed voor heb wordt dit bedrag nog eens meegerekend voor de bepaling van de successierechten vermits het overlijden binnen de 3 jaar valt. Bijvoorbeeld : elk kind krijgen nu 15.000 euro geschonken en betalen er 3% schenkingsrechten op.

Als ik het juist voor heb dan wordt bij overlijden voor de kinderen successierechten gerekend op :
50.000 - 15.000 = 35.000 aan 3% en 9% op schijf van 50.000 tot 65.000.

Is het voldoende om deze schenking notarieel te bekrachtigen om die 30.000 uit de berekening van de successierechten te houden ? En zo ja, wat kost dit dan ongeveer bij de notaris ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
redak
Topic Starter

#2 , 29 dec 2011 15:36

Ik zie dat ik een foute redenering gemaakt heb : die 30.000 die zou geschonken worden moet 60.000 euro zijn want het gemeenschappelijk vermogen zou moeten dalen tot 300.000 om na de verdeling elk 50.000 over te hebben.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 dec 2011 18:41

In eerste instantie dacht ik aan een schenking met betaling van 3% schenkingsrechten, maar als ik het goed voor heb wordt dit bedrag nog eens meegerekend voor de bepaling van de successierechten vermits het overlijden binnen de 3 jaar valt.
Fout! Schenkingen van roerende waarden met betaling van schenkingsrechten valt VOLLEDIG buiten de erfenis en hebben bijgevolg dan ook geen enkele invloed meer op de successierechten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

redak
Topic Starter

#4 , 29 dec 2011 20:21

Ondertussen heb ik ook nog verder zitten zoeken en heb ik terug gevonden dat de schenking (à 3%) inderdaad buiten de erfenis valt indien ze geregistreerd werden in het registratiekantoor.

Wij overwegen dan ook om dit zo te doen en ik zie ook dat je dit normaal zelf kan doen zonder tussenkomst van een notaris. We zouden dan het bedrag overschrijven.

Ik heb terug gevonden dat je best met aangetekende brieven werkt
--> een met het aanbod van de schenking (hierin zou ook vermeld moeten staan dat de schenker de laatste 5 jaar in het Vlaams gewest woonde)
--> een antwoord van het aanvaarden van de schenking

Deze brieven en een bewijs van overschrijving zou je dan moeten meenemen naar het registratiekantoor samen met bankcheque voor het bedrag van schenkingsrechten.

Weet er dan toevallig iemand of er nog andere formaliteiten nodig zijn of vermeldingen in de brieven en in welke volgorde alles moet gebeuren ? bv. eerst brief van schenking, dan storten en dan brief van aanvaarding of op een andere wijze ?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”