Situatie : 2 ouders getrouwd, met 2 kinderen (ouder dan 30 jaar). Bij 1 ouder werd er een ongeneeselijke ziekte vastgesteld (dokters verwachten overlijden binnen de paar maanden). Ouders bezitten 1 woning en spaargeld. Het huwelijkscontract werd vorig jaar aangepast naar het keuzebeding vermits dit blijkbaar een grote vrijheid heeft om de verdeling van de nalatenschap te regelen na het overlijden.
Mijn vraag gaat voornamelijk over het spaargeld, nl om het te betalen successierechten zo laag mogelijk te houden : stel een vermogen van 360.000 euro. Hiervan is dus de helft eigendom van de langst levende partner, de andere helft valt in de nalatenschap : 180.000 euro. Van deze schijf kan je eventueel onder de 3 erfgenomen (echtgenoot en 2 kinderen) elk 50.000 euro verdelen zo komt dit in de laagste schijf van 3%.
Is er een mogelijkheid om de overige 30.000 euro nog te verplaatsen zonder in de hogere schijf van 9% te komen ?
In eerste instantie dacht ik aan een schenking met betaling van 3% schenkingsrechten, maar als ik het goed voor heb wordt dit bedrag nog eens meegerekend voor de bepaling van de successierechten vermits het overlijden binnen de 3 jaar valt. Bijvoorbeeld : elk kind krijgen nu 15.000 euro geschonken en betalen er 3% schenkingsrechten op.
Als ik het juist voor heb dan wordt bij overlijden voor de kinderen successierechten gerekend op :
50.000 - 15.000 = 35.000 aan 3% en 9% op schijf van 50.000 tot 65.000.
Is het voldoende om deze schenking notarieel te bekrachtigen om die 30.000 uit de berekening van de successierechten te houden ? En zo ja, wat kost dit dan ongeveer bij de notaris ?
Alvast bedankt