recht van bewoning

babydolfijn
Topic Starter

recht van bewoning

#1 , 16 jan 2012 15:31

hallo mijn schoonmoeder is overleden ze had 9 kinderen 1 van die kinderen kreeg levenslange recht van bewoning toch bij het narekenen kreeg ze zo'n 27000euro teveel dan waar ze recht zou op hebben. Wat wil recht van bewoning nu eindelijk zeggen? Mag ze daar gratis wonen? en voor wie zijn de kosten? 5 erfgenamen wonen in een sociale woning en mogen geen eigenaar zijn of ze dreigen op straat te komen te staan. Het is 5 tegen 4 om uit onverdeeldheid te komen en te verkopen en zo elk hun deel te kunnen krijgen. Bestaat er een eenvoudige en snelle oplossing?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 jan 2012 18:23

Mede-eigenaar worden van een woning door erfenis is bij de meeste huisvestingsmaatschappijen geen reden om iemand uit huis te zetten.
Daarentegen , men is niet verplicht om in onverdeeldheid te blijven. Wanneer zelfs één kind de verkoop vraagt , kan dat verkregen worden.
Recht van bewoning betekent eigenlijk gratis wonen , zonder huur te betalen. In principe zouden alle kosten moeten betaald worden door elk der kinderen in gelijke mate , ook door degene die er woont. Maar een afspraak zou kunnen zijn dat de bewoner de dagelijkse kosten betaalt ( zoals electriciteit en water) : verzekering , onroerende voorheffing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vandebos

#3 , 16 jan 2012 20:48

Niet vergeten dat bij verkoop het vruchtgebruik tevens dient afgekocht te worden. Wanneer de begunstigde nog jong is kan dat het merendeel van de verkoopsprijs van het pand vergen.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”