woning in erfenis blijven verhuren

infovrager
Topic Starter

woning in erfenis blijven verhuren

#1 , 19 jan 2012 16:40

Hallo,

Kan je met meerdere erfgenamen samen 1 woning verder blijven verhuren aan de huidige bewoner? Zo ja, hoe regel je dan best:
- wat er gebeurt als er zich onderhouds- of herstellingswerken opdringen?
- hoe de brandverzekering betaalt raakt? of wat er gebeurt als er bv. een premie moet worden geïnd na stormschade?
- hoe de onroerende voorheffing betaalt raakt en hoe die via de mede-eigenaars gerecupereerd kan worden?

Het lijkt me best als je dingen zoveel mogelijk op papier zet zodat er geen herrie van komt tussen de mede-eigenaars. Zijn hier 'modellen' voor? Of wordt dit hoe dan ook een vertrouwenszaak?

Z.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 jan 2012 17:40

Men opent een bankrekening op gezamenlijke naam. Daarop wordt de huur gestort door de huurder. Verzekeringen , taksen , onroerende voorheffing en andere kleine kosten die ten laste zijn van de verhuurder worden van daaruit betaald. Andere bedragen ten gunste van de eigenaar , zoals een uitbetaling door de verzekering , komen ook op die bankrekening. Regelmatig , vb één maal per jaar , wordt er inzage gegeven van de verrichtingen en kan een deel van het salso worden betaald aan de mede-eigenaars. Indien er grote kosten dienen te gebeuren moet iedere eigenaar zijn deel bijdragen.
Best ook het huurcontract opmaken op naam van alle mede-eigenaars , die evenwel gezamenlijk als één entiteit optreden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gilops

#3 , 20 jan 2012 07:20

En er bestaat ook een "notariële volmacht" : dan mag 1 persoon tekenen voor een ander familielid voor een aantal activiteiten ivm met een eigendom, uitgezonderd verkopen van de eigendom.
Dat is niet gelijk aan een voogdij ingesteld via een procedure bij de vrederechter.
Wat zijn die activiteiten ? : papieren ondertekenen bij de bank, aannemerswerken bestellen en betalen, etc ..
Een "notariële volmacht" is onvermijdelijk als de eigenaar, alhoewel helder van geest, door ouderdom en rheuma geen deftige handtekening meer kan zetten.
Het is niet leuk om mee te maken dat dan een bankbediende een overschrijving weigert uit te voeren.

Reclame

infovrager
Topic Starter

#4 , 20 jan 2012 14:34

@ wanton en gilops, hartelijk bedankt voor deze info. Dit is heel nuttig om weten, denk ik.

Z.

infovrager
Topic Starter

#5 , 23 feb 2012 15:04

Ik heb nog twee bijkomende vraagjes:
- vanaf wanneer ben je gemachtigd om een contract af te sluiten.
- kan je een nieuw contract opmaken als de woning verhuurd werd zonder overeenkomst? Het huidige huurbedrag ligt mijlenver onder de marktprijs ...
Z.

PS: ik zie dat ik misschien niet in het juiste subforum zit met m'n vraag. Sorry daarvoor!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”