afstand van successierecht

Apola
Topic Starter

afstand van successierecht

#1 , 17 feb 2012 13:36

Mijn ouders bouwden 30 jaar geleden een gebouw met 4 appartementen. 10 jaar geleden overleden moeder zodat ik als enig kind een deel van de naakte eigendom verwierf. 5 jaar geleden besloot mijn vader mij de rest van de naakte eigendom te schenken en het vruchtgebruik te behouden. Momenteel wil hij het vruchtgebruik van 1 appartement aan mij laten. Is dit wettelijk een probleem en moeten er al dan niet documenten opgesteld worden ? Wat zijn de fiscale gevolgen - aangifte belastingen ? Wat bij overlijden van mijn vader ? Kunnen de ontvangen huurgelden van de laatste jaren aanzien worden als schenking ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 feb 2012 15:16

Elke wijziging in de eigendom van een onroerend goed -buiten overlijden- moet via notariële akte beschreven worden. U wordt zo de volle eigenaar van het betreffende appartement , met de kosten eraan verbonden. U dient dan de onroerende voorheffing te betalen. Eventueel , als u het niet zelf bewoont , aangifte doen in de personenbelasting. De huurgelden dienen niet als schenking aanzien te worden. Wanneer uw vader overlijdt wordt u , zonder kosten , volle eigenaar van alle appartementen
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”